آمار سایت

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 63
  • بازدید دیروز : 420
  • بازدید کل : 388247

رساله پایان‌نامه ارشد معماری با عنوان «طراحی تالار تئاتر شهر با رویکرد سازگاری با تئاتر مدرن و روائی » (فایل word قابل ویرایش)


رساله پایان‌نامه ارشد معماری با عنوان «طراحی تالار تئاتر شهر با رویکرد سازگاری با تئاتر مدرن و روائی » (فایل word قابل ویرایش)

رساله پایان‌نامه ارشد معماری با عنوان «طراحی تالار تئاتر شهر با رویکرد سازگاری با تئاتر مدرن و روائی » (فایل word قابل ویرایش)

 

این رساله توسط گروه معماری تلار تهیه شده است. از این بابت مشابه آن در وب وجود ندارد. رساله در 127صفحه تنظمیم شده و دارای 55منبع است. متن مطابق استانداردهای نگارش متون علمی تنظیم شده و برای ارائه رساله کارشناسی ارشد معماری مناسب می‌باشد.

 

فایل قابل ویرایش رساله به صورت word با فهرست کامل مطالب، جداول، تصاویر، نقشه‌ها و نمودارها ارائه شده است.

 

می‌توانید اطلاعات تکمیلی راجع به این رساله را از طریق فایل رایگان زیر دریافت نمایید:

 لینک دانلود اطلاعات اولیه رساله «طراحی تالار تئاتر شهر با رویکرد سازگاری با تئاتر مدرن و روائی»

 

 

چکیده:

نمایش را می‌توان کهن‌ترین سنت بشری نامید. زمانی که راهی برای ارتباط با دیگر انسان‌ها وجود نداشت، این نمایش بود که انسان‌ها را به هم متصل می‌کرد. در دوره‌های بعدی نمایش پیشرفت‌های زیادی کرد، زمانی برای به دست آوردن غذا دست‌آویز می‌شد و زمانی برای باریدن باران در یونان، یونانیان به‌قصد تفریح صرف و در این سری جهان در ایران، به‌قصد انجام مناسک مذهبی. بعدتر در غرب تئاتر بیش‌ازپیش به حکومت‌ها وابسته می‌شد و در شرق رویه‌ای مردمی داشت و ازاین‌رو تاریخ ثبت‌شده‌ای در شرق برای نمایش وجود ندارد. سپس انقلاب صنعتی پیش آمد، نظام جدید نمایش را در ابزاری در دست خود قرارداد تا توده‌ها را جلب کند، سرگرم کند و از هر چه در دنیا می‌گذرد غافل کند. در تئاتر این دوره غرق شدن تماشاچی در نمایش مهم‌ترین هنر تئاتر بود. هنر جاهل نگاه‌داشتن پس از دهه ۱۹۰۰ تحولاتی در تئاتر رخ داد که مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان فلسفه برشت در مورد تئاتر نامید. برشت با دیدن تئاترهای چین و هند پی برد که سنتی که در غرب نهادینه‌شده، باید و می‌تواند عرض شود. وی فاصله‌گذاری را مطرح کرد و تئاتر عصر علم را ملزم به آگاهی دادن کرد. تئاتر این عصر تماشاگر را مورد پرسش قرار می‌دهد، نه دچار جهل و رخوت. در ایران نیز گرایش‌ها متفاوت بود، عده‌ای نمایش سنتی ایران را خرد منشأ فاصله‌گذاری بود، رد می‌کردند و تئاتر غربی را می‌پسندیدند و عده‌ای فقط نمایش‌های سنتی را درست می‌دانستند و این شد که نهایتاً اکنون به این را داریم و نه آن. در قرن معاصر می‌توان گفت تحولی به‌سان تحولی که برشت پدید آورد، رخ نداد. همان منطق بسط و گسترش پیدا کرد مانند: پرفرمنس، تئاتر خشونت، تئاتر دیجیتال و ...

تحقيق حاضر، تلاشی است در جهت طراحی مجموعه‌ای برای پاسخ به نیازهای شدید فضای نمایشی در ایران و به‌خصوص در کلان‌شهر شیراز. رویکرد کلی توجه به مفاهیم فاصله‌گذاری برشت در تئاتر و منطق نمایش‌های سنتی ایران است. مجموعه‌ای که نیازهای تئاتر معاصر را پاسخ دهد و خود به‌سان نمایشی باشد برای بخشی از کلان‌شهر شیراز، هدف این تحقیق ترجمه مفاهیم تئاتر عصر علم است در معماری، که نتیجه معماری می‌شود فارغ از فخرت و بلندی، در مقیاس انسانی و با محوریت انسان. فضایی که در ترکیب با فضاهای شهری، مجموعه‌ای زنده و پویا را خلق می‌کند و محلی است برای دریافت‌های جمعی و نه ادراک‌های شخصی، بخشی از شهر که در تلاش است تا آگاه سازد به‌جای اینکه آگاهی را با جایگزین کردن احساسات زودگذر از بین ببرد.

 

بیان مسئله

با توسعه تکنولوژی، تنوع در انتخابِ فعالیت‌ در زندگی شهری بسیار گسترده شده است. این تنوع در کنار آسیب‌هایی از جمله گسست کالبدی و فرهنگی در کلانشهرهای ایران باعث شده است تا فعالیت‌های اجتماعی و توجه به میراث فرهنگی و تاریخی در میان قشر متوسط شهری کاهش یابد. این غفلت نیاز به توسعه فضاهای عمومی که باعث حضور افراد مختلف و ارتباط شهروندان با میراث هنری و تاریخی این سرزمین باشد را بیش از پیش عیان کرده است. بخش قابل توجهی از فضاهای عمومی فرهنگی از جمله موزه‌ها، فرهنگسراها، تالارهای تئاتر و سینما در شهرهای امروزی ایران، به علت عدم مطابقت با محیط شهری و نیازهای اجتماعی شهروندان به فضاهای جداافتاده تبدیل شده‌اند. این جداافتادگی عملکردی در شرایطی به وجود آمده است که این مراکز عموما در بافت مرکزی کلانشهرها قرار دارد و عدم دسترسی را نمی‌توان دلیل موجهی برای استقبال نکردن عموم جامعه بیان کرد.

هنرهاي نمايشيدر ايران داراي پيشينه شايان توجهي مي باشند و همواره در فرهنگ اين ملت وجود داشته اند. هرچند تحت تاثير اوضاع سياسي و اقتصادي و مذهبي حاکم بر جامعه در هر دوران از تاريخ ، دچار افت و خيزهاي بسياري شده و به تبع آن اشکال گوناگوني به خود گرفته است ، اما همواره به شکلي خود را عيان کرده و ماندگار شده است. ليکن متاسفانه هنوز فضايي متناسب با شان خود جهت احيا ، پرورش ، نمايش، و آموزش ندارند.تئاتر شهر به عنوان مجموعه ای با مقیاس عملکردی، شهری و منطقه ای، به صورت یک عنصر شاخص شهری عمل می کند. به عبارت دیگر، شهر با عنوان متن شکل‌گیری تئاتر و واژه تئاتر با تمام معانی و تأثیر اجتماعی، فرهنگی، هنری که به ارمغان می‌آورد در کنار یکدیگر نشسته اند. (یعقوبی،1390) با توجه به کمبود چنین فضای اجتماعی در شهرهای ما و در راستای دست یافتن به طرحی برای یک ساختمان تئاتر که بتواند در متن شهر شیراز و برای شهر نقش ایفا کند، تلاش می شود به این سوال پاسخ داده شود که "چگونه می‌توان ساختمانی برای تئاتر شهر شیراز طراحی کرد که با قرارگیری در متن موجود بر بالا بردن و بهبود تعاملات اجتماعی تأثیر گذار باشد؟"

معماري به عنوان فن ساخت سر پناه براي انسان در مرتبه‌اي و هنر بروز و ظهور اعتقادات و ارزش‌هاي انساني در مرتبه اي ديگر داراي دو وجه کالبدي و معنايي مي باشد. جنبه کالبدي معماري در يک سطح پاسخگوي نيازهاي عملکردي انسان(عملکرد با همه گستره فيزيکي، روحي، رواني و....) بوده و در سطحي بالاتر تجسم عينيت يافته حقيقتي مي باشد که حاصل اعتقادات، باورها و .... جامعه (در نظام سنتي) يا شخص معمار (در دوره مدرن) مي باشد اين معاني به عنوان روح حاکم بر معماري يک سرزمين مي تواند در سطوح مختلف خود را مطرح سازد و به زبان معماري ترجمه گردد.(بدیعی، 1388: 1)

نمایش در طول تاریخ دچار تحولات گوناگونی شده است. گاه وسیله ای برای تامین غذا بوده و گاه برای رضایت خدایان بازی می شده است. در عصری که تئاتر دچار بیشترین تحولات از نخستین روزهای پیدایش خود شده است، فضای مخصوص این تئاتر نیز باید نسبت به گذشته تغییراتی داشته باشد. گرچه در دنیا تلاش هایی در جهت خلق فضاهای نوین برای تئاتر امروزی شده است اما گرایش کلی به معماری مد گرا و فاقد مقیاس انسانی، همچنان فضاهایی عظیم برای تئاتر کلاسیک می سازند که دوران خود را گذرانده است. تئاتر عصر حاضر که بیشترین تاثیر را از برتولت برشت دریافت کرده است، باید تماشاگر را آگاه کند و وظیفه معماری فضای تئاتری نیز همین است. برای طراحی این پروژه با بررسی نظریات برشت در تئاتر، آن ها را در معماری بسط و گسترش داده ام و به احکام طراحی رسیده ام که خلاصه آن ها را می توان برگرفته از اصول بیگانه سازی نامید. بیگانه سازی به معنای زدودن مفاهیم آشنا و نشان دادن بعد جدیدی از هر مسئله برای باز کردن ذهن بیننده به منظور نقاد شدن اوست. معماری سیال، معماری در مقیاس انسانی، فضاهای انعطاف پذیر و چند کاربردی جزو ارکان طراحی چنین بنایی است. هدف طراحی پاسخ دادن به نیازهای نمایشی منطقه ای از شیراز، افزایش کیفیت زندگی شهری، طراحی مرکزی نوین برای تئاتر و ارتقای سطح ارتباطات محله ای و شهری است.

 

مفاهیم و پیشینه تئاتر

لازمه پیگیریِ سیر هنر در جامعه، تفحص در جریان آفرینش هنری است که بی تردید، تفکیک آن از جریانات زندگی اجتماعی ممکن نیست. در اجتماع و در بسترِ فکری انسان و جها نبینی اوست که زایش در هنر پدید می‌آید و به همین دلیل بهتر است برای بررسی ساخته های دست بشر ابتدا به بافتِ فکری، ذهنی و جهان بینی حاکم بر اجتماع زیستی او رجوع شود. انسان در روزگار باستان با ناتوان یافتن خویش در انگاره‌های ذهنی خود در برابر ترس‌ها، موجوداتی ماورائی خلق کرد. «اسطوره گاهی اوقات (نه همیشه) نشانه‌ای از عدم آگاهی بشر است.(مخصوصی، 1390 : 12) این زائیده‌های تخیل خام بشر تقریباً در بیشتر جوامع منشائی ویرانگر یا نیرویی خارق العاده به شمار می آمده‌اند که در صورت وقوع خشم آثار نامطلوبی برجای می گذاشتند و لذا برای دوری و اجتناب از این پدیده های ذهنی، انسان نوپا آیین اساطیری را خلق و مراسمی در تکریم آنها به پا داشت.(معصومی،1387: 12)

تئـاتر‌ از‌ دل‌ آيين و اسطوره برآمده و رشد و نمو يافـته اسـت . در آغـاز، فعاليت هاي تئاتري از طريق آيين ها بـه وجـود آمدند؛ زيرا در آن هنگام آيين ها نخستين وسـيله‌ هـايي بودند تا مردم ميتوانستند توسط آن هـا ديـدگاه هـاي خويش را درباره خود و جهان ، قاعده مندي کنند.داسـتان ها يـا اسـطوره هـا معمـولاً در اطراف آيين‌ ها‌ به وجود ميآيند تا آنـها را تـوضيح دهند، توصيف کنند يا به صورت آرمـان درآورنــد.(عالم و همکاران، 1395: 196) همین نیروی مافوق طبیعی باعث پیدایش بسیاری از دست ساخته های بشر نیز شده که ریشه در این اعتقادات و باورهای وی داشته است و اگرچه در آن زمان این آثار در زمره آثار هنری برشمرده نمی‌شد اما در دنیای امروز به عنوان آثار ارزشمند هنری به مثابه تاریخ به آ نها نگریسته می‌شود.(آریان‌پور، 1388: 79)

این جهان‌بینی ابتدایی در بشر در راستای اهداف اعتقادی وی، وجوه آیینی را پدیدار ساخته است که در ادامه حیات او در دوران متمدن شدنش نیز ادامه یافت و همان رویکرد آیینی خود را حفظ کرد. امروزه با اعتلای معرفت و دانش چنین می پنداریم که شعر، موسیقی، رقص، نمایش و بسیاری از آثاری را که ملفوظ نام هنر می‌دانیم از روزگار آغازین حیاتِ بشر همچون نیازی درونی در نهاد، با او همراه بوده است.(دادور و میرعمادی، 1395: 7)

اگرچه به لحاظ تاریخی ریشه‌های نمایش را باید در مصر باستان جستجو کرد، اما بی تردید این مراسم آیینی بیشتر در پرتو حکومت شورا محور و اساطیر یونان شکل نمایشی به خود گرفت. آنگاه که این هنرِ آیینی شکلی هدفمند به خود پذیرفت در غالب جشن های سالانه در یونان برگزار شد و حاصل آنکه در دل هنر نمایش، معماری آئینی نیز به عنوان محلی برای نمایش ایجاد شد. ساخت بنای تئاتر در یونان باستان نظر به چنین جهان بینی و تفکری پدیدار شد، از اینرو اسطوره را می توان اولین انگیزه خلق آن دانست، اما این تنها دلیل این آفرینش هنری نبود. دلیل دیگری که شاید آن را نیز بتوان در این امر مهم دانست در ارتباطاتی است که به واسطه علایق و اندیشه‌های مشترک ملل میان افراد جامعه موجبات پیدایش حرکت‌های نوین را فراهم می سازد.(دادور و میرعمادی، 1395: 7)

رومیان بی‌شک وارثان یونان باستان بودند و در بسیاری وجوه ازجمله هنر و معماری پیروی تام از آنان داشتند، بدیهی است این حقیقت را باید پذیرفت که آنها امپراتوری خود را بر میراث یونان باستان پایه گذاری کردند. «رومیان در بسیاری از عرصه‌های فرهنگی، هنری، علمی و حتی سیاسی و به ویژه دینی از یونانیان تبعیت می‌کردند»(خدادادیان، 1386 : 39) با توجه به این موضوع ریشه‌های تئاتر رومی را نیز با اندکی تغییرات باید در یونان باستان جستجو کرد. آن ها اگرچه بر یونانیان فائق شدند اما در برابر پیشینه‌ی فرهنگی یونان بازنده محض بودند. نمایش رومی در ابتدا همچون یونان ریشه در مراسم آیینی داشت. «هنگامی‌که رومیان دنیا را تسخیر کردند و امپراتوری خود را بر خرابه‌های پادشاهی یونانی مآب بنیاد نهادند، تغییرات چندانی در قلمرو هنر صورت نگرفت. بسیاری از هنرمندانی که در روم کار می‌کردند یونانی بودند.»(گامبریج، 1390: 105)

اولین و مهمترین نظریه در باب هنر تئاتر را «ارسطو» مطرح‌ کرده است. ارسطو برخی از مهمترین اصول و قواعد درام و تئاتر‌ یـونان‌ بـاستان‌ را مـدون کرده است. ارسطو که نظریه‌ خود‌ در باب نمایش را با توضیح درباره تراژدی تـشریح کـرده مـی‌نویسد‌: «تراژدی تقلیدی اسـت از واقـعه‌ای جدی،کامل و دارای‌ اندازه‌ای معین، به‌ زبـانی‌ آراسـته بـه انواع زیورها. تراژدی‌ به‌‌ وسیله‌ عمل و نـه روایـت‌،رحم‌ و ترس را برانگیخته و سبب‌‌ پالایش‌ این عواطف می‌شود»(معافی غفاری، 1385: 36) پس از ارسطو و دوران یونان باستان‌ و غلبه امپراطوری‌ روم برتمدن‌ یونان‌ و پیدایش مسیحیت که هنر نمایش‌ قرنها دچار افول شد تا پیـدایش دورهـ‌ای در تاریخ اروپا که‌ آن را به رنسانس می‌شناسیم اتفاق مهمی نمی‌افتد.(همان)

بناهای تئاتری را منطبق بر دوره‌های تاریخی و تاریخ هنر به عصر‌ باستان‌، تئاتر قرون وسـطی، تـئاتر هـومانیستی، رنسانس و باروک و... طبقه‌بندی کرده و به این ترتیب در‌ اواخر‌ قرن‌ نوزدهم به مـفهوم «صـحنهء مـدرن» با سبک‌ها و مراحل مختلف می‌رسیم.(فرهودی، 1377: 77)

  

 فهرست مطالب:

فصل اول: مقدمه(کلیات تحقیق)1

1-1- مقدمه. 1

1-2- طرح مسئله. 2

1-3- اهمیت موضوع و ضرورت مطالعه. 3

1-4- اهداف تحقیق.. 4

1-5- پرسش‌ها و فرضیات تحقیق.. 4

 

فصل دوم: ادبیات پژوهش... 5

2-1- مقدمه. 5

2-2- چارچوب نظری.. 5

2-2-1- تاریخچه معماری تئاتر. 7

2-2-1-1- معماری تئاتر در یونان باستان. 7

2-2-1-2- معمار تئاتر هلنی.. 9

2-2-1-3- معماری تئاتر در روم باستان. 10

2-2-1-3- تئاترقرون وسطی.. 13

2-2-1-4- معماری تئاتر در دوره رنسانس... 15

2-2-2- مفاهیم و پیشینه تئاتر. 17

2-2-2-1- تئائر روایی.. 18

2-2-2-2- معرفی برتولت برشت.. 22

2-3- شاخص‌های معماری فضاهای نمایشی.. 24

2-3-1- هنر نمادين.. 24

2-3-2- بناهای تئائر در معماری معاصر. 26

2-3-3- تیپولـوژی بناهـای تئائر بر اساس نوع صحنه. 28

2-3-3-1- صحنه میدانی (تئاتر گرد)29

2-3-3-2- صحنه هلالی (سه سویه)32

2-3-3-3- صحنه قاب عکسی.. 33

2-3-3-4- صحنۀ فضایی.. 36

2-3-4- معماری و طراحی صحنه تئاتر. 39

2-3-3-1- انواع نمايش از نظر وسعت اجرا42

2-4- بررسی نمونه‌های مشابه. 46

4-2-1- خانه نمایش و اپرای Casa da Mu’sica - پورتو، پرتغال. 46

4-2-2- خانه اپرای اسلو، نروژ51

2-4-3- تالار سمفونیک سیمون بولیوار کاراکاس... 56

2-4-4- مرکز اقتدار برای هنرهای نمایشی، دانشگاه میشیگان. 61

2-4-5- جمع‌بندی نمونه‌های مشابه. 63

2-5- جمع‌بندی.. 64

 

فصل سوم: روش شناسی پژوهش... 66

3-1- مقدمه. 66

3-2- طرح کلیات تحقیق.. 66

3-3- روش تحقیق.. 69

3-3-1- مطالعات اسنادی.. 69

3-3-2- تحلیل محتوا70

3-6- ابزار تحقیق.. 71

3-6-1- ابزار مشاهده71

3-6-2- ابزار مصاحبه. 71

3-6-3- ابزار پرسش‌نامه. 71

3-7- روش شناسایی متغیرها72

3-8- پرسشنامه عمومی.. 73

3-9- روش‌ ارزیابی و تحلیل داده‌ها75

3-9-1- روش تحلیل داده‌ها75

3-9-2- ساختار سلسله مراتبیAHP. 76

3-9-3- مراحل استفاده از روش AHP. 77

3-9-3-1- انتخاب معيارها و زيرمعيارها77

3-9-3-2- ميانگين نظر خبرگان و طراحي پرسشنامه خبره77

3-9-3-3- ساخت سلسله مراتبی.. 78

3-9-3-4- مقایسه زوجی.. 79

3-9-3-5- محاسبه وزن نسبی.. 79

3-9-3-6- وزن نهایی گزینه‌ها79

3-9-4- پرسشنامه کارشناسان. 80

3-8-5- جامعه آماری.. 83

 

فصل چهارم: یافته‌ها85

4-1- مقدمه. 85

4-2- استاندارها و ضوابط طراحی معماری.. 85

4-2-1- ضوابط طراحی عرصه نمایش... 86

4-2-2-1- سالن تماشا– سقف‌ها86

4-2-2- ضوابط طراحی عرصه اداری و آموزشی.. 88

4-3-2-1- کتابخانه. 91

4-2-2-2- فضاي كار92

4-3-3- ضوابط طراحی عرصه پشتیبانی.. 93

4-2-3-1- پــاركينگ ها95

4-3-3-2- استوديوي ضبط.. 96

4-2-4- ضوابط طراحی فضاهای عمومی.. 96

4-2-4-1- عناصر مشترک.. 96

4-3- برنامه فیزیکی.. 98

4-4-1- فضاهاي بخش نمایش... 99

4-4-2- فضاهای اداری، آموزشی.. 102

4-4-3- فضاهای فنی و پشتیبانی.. 103

4-4-4- فضاهای عمومی.. 104

4-6- روند تحلیل نتایج. 106

4-6-1- تحلیل پرسشنامه عمومی.. 106

4-6-2- پایایی یا قابلیت اعتماد ابزار اندازه‌گیری107

4-6-3- اعتبار یا روایی ابزار اندازه گیری 107

4-6-4- توصیف اطلاعات دموگرافیک... 108

4-6-5- فراوانی پاسخ متغیرها110

 

فصل پنجم: بحث و نتیجه‌گیری.. 115

5-1- مقدمه. 115

5-2- نتایج نظری.. 115

5-2-1- تحلیل نظرکارشناسان. 117

5-2-1-1- مقایسه زوجی گزینه‌ها117

5-2-1-2- وزن مولفه‌ها119

5-3- بررسی فرضیات.. 119

5-4- ایده و روند طراحی.. 120

5-4-1- استخراج الگوهای کالبدی.. 120

5-4-2- روند شکل‌گیری طرح معماری.. 122

5-5- اسناد معماری.. 124

منابع:125

 

فهرست جداول

جدول 2-1- جمع بندی نمونه‌های مشابه. 63

جدول 2-2- ویژگی‌های تئاتر ارسطوئی و روایی.. 65

جدول 3-1- متغیرهای موثر پژوهش در طراحی گویه سوالات پرسش‌نامه. 72

جدول 3-2- جدول کمی‌سازی اولویت بندی گزینه‌ها76

جدول 3-3- جدول نه کمیتی مقایسه دودویی شاخص‌ها79

جدول 3-4- پرسشنامه ارزیابی معیارهای کالبدی موثر در تالار تئاتر. 80

جدول 4-1- تعداد محل موردنیاز برای صندلی چرخ‌دار. 88

جدول 4-2- سرانه‌های مبنا در گروه2 (فضاهای وابسته اصلی). 89

جدول 4-3- سرانه‌های مبنا در گروه4 (فضاهای پشتیبانی). 93

جدول 4-4- سرانه‌های مبنا در گروه3 (فضاهای رفاهی). 94

جدول 4-5- فضاهاي بخش نمایش.... 99

جدول 4-6- برنامه فیزیکی فضاهای اداری.. 102

جدول 4-7- برنامه فیزیکی فضاهای آموزشی.. 103

جدول 4-8- برنامه فیزیکی فضاهای فنی و پشتیبانی.. 104

جدول 4-9- برنامه فیزیکی فضاهای رسنوران و کافه. 104

جدول 4-10- برنامه فیزیکی فضای موزه و کتابخانه (نگارنده). 105

جدول 4-11- برنامه فیزیکی فضای ورودی.. 105

جدول 4-12- آماره روایی و پایایی.. 108

جدول 4-13- خلاصه آیتم‌های آماری.. 108

جدول 4-14- اطلاعات مربوط به جنسیت... 108

جدول 4-15- فراوانی جنسیت پرسش‌شوندگان.. 108

جدول 4-16- اطلاعات مربوط به سن.. 109

جدول 4-17- فراوانی سن پرسش‌شوندگان.. 109

جدول 4-18- اطلاعات مربوط به تحصیلات... 109

جدول 4-19- فراوانی تحصیلات پرسش‌شوندگان.. 110

جدول 4-20- فراوانی پاسخ سوالات متغیر نظم، ریتم و هماهنگی.. 111

جدول 4-21- فراوانی پاسخ سوالات متغیر انسجام و پیوستگی.. 111

جدول 4-22- فراوانی پاسخ سوالات متغیر سیالیت فضایی.. 111

جدول 4-23- فراوانی پاسخ سوالات متغیر ایجاد تنوع و رنگ.... 112

جدول 4-24- فراوانی پاسخ سوالات متغیر خوانایی و ادراک محیط... 112

جدول 4-25- فراوانی پاسخ سوالات متغیر فرم نرم و منعطف... 112

جدول 4-26- فراوانی پاسخ سوالات متغیر تعامل‌پذیری محیطی.. 113

جدول 4-27- فراوانی پاسخ سوالات متغیر کیفیت محوطه و نما113

جدول 4-28- فراوانی پاسخ سوالات متغیر سلسله مراتب... 113

جدول 4-29- فراوانی پاسخ سوالات متغیر انعطاف‌پذیری.. 114

جدول 4-30- فراوانی پاسخ سوالات متغیر توجه به فضا114

جدول 5-1- آماره آزمون فریدمن.. 116

جدول 5-2- آماره توصیفی آزمون فریدمن.. 116

جدول 5-3- آزمون رتبه بندی فریدمن.. 117

جدول 5-4- مقایسه زوجی شاخص‌های ارزیابی.. 117

جدول 5-5- مقایسه زوجی گزینه ها بر حسب شاخص بعد روانی.. 118

جدول 5-6- مقایسه زوجی گزینه‌ها بر حسب شاخص بعد فعالیت... 118

جدول 5-7- مقایسه زوجی گزینه ها بر حسب شاخص بعد کالبدی.. 118

جدول 5-8- وزن مولفه‌های کاربردی.. 119

 

فهرست شکل‌ها

شکل 2-1- نقشۀ تئاتر در اپیدوروس.8

شکل 2-2- روند تکاملی تئاتر یونان از میدان رقص سنتی تا بنای تئاتر کلاسیک.... 10

شکل 2-3- بازسازی یک تئاتر هلنی در افه سوس.... 10

شکل 2-4- نقشۀ تئاتر پمپئی که در اواخر دوران عظمت روم ساخته شده است... 12

شکل 2-5- ماکت بازسازی‌شده‌ی تئاتر یونانی- رومی مارسلوس.... 13

شکل 2-6- نمایش مذهبی در داخل کلیسا 14

شکل 2-7- نمای داخلی تئاتر والیمپیکو به صورت کنونی.. 16

شکل 2-8- نقشه تئاتر والیمپیکو به صورت کنونی.. 16

شکل 2-9- دیوار پروسینیوم تئاتر و فارنیز در پارما ایتالیا16

شکل 2-10- نقشه تئاتر و فارنیز در شهر پارما ایتالیا16

شکل 2-11- بـرتولت اویگن برشت... 23

شکل 2-12- اپرای سیدنی.. 25

شکل 2-13- اپرای پارس؛ معمار: کارلس گارنیه، 75-1860.. 26

شکل 2-14- تئاتر جشنواره در بیروت، 75-1872 ؛26

شکل 2-15- تئاتر مار ینسکی، سنت پیتربورگ، پرداخت اولیه. 27

شکل 2-16- تئاتر ملی در پکن؛ معماران.. 28

شکل 2-17- خانۀ اپرا در دوبی؛ معماران: زاها حدید.. 28

شکل 2-18- نمونه یک صحنۀ میدانی.. 30

شکل 2-19- نمونه یک صحنۀ میدانی.. 30

شکل 2-20- پروژه تئاتر کوچک گرد، معمار: 1922: نورمن بل گدس.... 31

شکل 2-21- پروژه تئاتر کوچک گرد، معمار: 1922: نورمن بل گدس.... 31

شکل 2-22- فیلامورنی، برلین، 63-1956؛ معمار: هانس شارون.. 31

شکل 2-23- فیلامورنی، برلین، 63-1956؛ معمار: هانس شارون.. 31

شکل 2-24- تئاتر در اپیداروس.... 32

شکل 2-25- تئاتر در اپیداروس.... 32

شکل 2-26- نمونه یک صحنۀ هلالی(سه سویه). 33

شکل 2-27- نمونه‌ای از صحنۀ قاب عکسی با آوانسن اضافه شده به صحنه. 34

شکل 2-28- نمونه‌ای از صحنۀ قاب عکسی.. 34

شکل 2-29- نمونه‌ای از صحنۀ قاب عکسی با گود ارکستر. 35

شکل 2-30- نمون های از صحنۀ قاب عکسی با پیشروی صندلی تماشاچیان به طرف صحنه. 35

شکل 2-31- پروژه ای برای خانواد شاهزاد، معمار: جوزف فورتنباخ.. 35

شکل 2-32- پروژه ای برای خانواد شاهزاد، معمار: جوزف فورتنباخ.. 35

شکل 2-33- باشگاه کارگران روساکف، مسو، 1927 ؛ معمار: کنستانتین ملنیکف.36

شکل 2-34- باشگاه کارگران روساکف، مسو، 1927 ؛ معمار: کنستانتین ملنیکف... 36

شکل 2-35- صحنه آزاد (بلک باکس) با چهار نوع چیدمان صندلی.. 37

شکل 2-36- پروژ تئاتر توتال، 1927 , معمار: والتر گروپیوس، اوین پیسکاتِر. 38

شکل 2-37- پروژ تئاتر توتال، 1927 , معمار: والتر گروپیوس، اوین پیسکاتِر. 38

شکل 2-38- پروژ تئاتر بی‌پایان، معمار: فر درش کیسلر. 38

شکل 2-39- پروژ تئاتر بی‌پایان، معمار: فر درش کیسلر. 38

شکل 2-40- نمودارتاثیر تاریخی معماری بر تئاتر. 40

شکل 2-41- فرآیند هشتگانه آنالیز لوکوربوزیه و انطباق آن با روند طراحی صحنه. 42

شکل 2-42- موقعیت مرکز نمایش پورتو در شهر. 46

شکل 2-44- کانسپت شکل‌گیری حجم مرکز نمایش پورتو. 47

شکل 2-45- کانسپت شکل‌گیری حجم مرکز نمایش پورتو. 48

شکل 2-46- ورودی اصلی مرکز نمایش پورتو. 48

شکل 2-47- ورودی اصلی مرکز نمایش پورتو. 48

شکل 2-48- تحلیل ساختار ارتباط دانه بندی عمودی کاربری‌ها در طبقات مختلف... 49

شکل 2-49- نمای بام مرکز نمایش پورتو. 49

شکل 2-50- چشم انداز تراس مجاور بام مرکز نسبت به میدان اصلی پرتو. 49

شکل 2-51- تالار اصلی کنسرت مرکز نمایش پورتو. 50

شکل 2-52- تحلیل ساختار ارتباط داخلی طبقه اول مرکز نمایش پرتو. 50

شکل 2-53- تحلیل ساختار ارتباط داخلی طبقه همکف مرکز نمایش پرتو. 50

شکل 2-54- برش شرقی-غربی مرکز نمایش پورتو. 51

شکل 2-55- موقیعت قرارگیری ساحلی خانه اپرای اسلو. 52

شکل 2-56- خط آسمان خانه اپرای اسلو از دید دریا52

شکل 2-57- منظر شبانه خانه اپرای اسلو. 53

شکل 2-58- پلان همکف و نماهای داخلی خانه اپرای اسلو. 54

شکل 2-59- نمای اصلی خانه اپرای اسلو. 55

شکل 2-60- طراحی سن تالار اصلی.. 55

شکل 2-61- پلان خانه اپرای اسلو. 55

شکل 2-62- ایجاد بافت در نمای خارجی خانه اپرای اسلو. 56

شکل 2-63- نمای اصلی تالار سمفونیک کاراکاس.... 57

شکل 2-64- موقعیت قرارگیری تالار سمفونیک کاراکاس.... 57

شکل 2-65- خط آسمان تالار سمفونیک کاراکاس 57

شکل 2-66- فضاهای ارتباطی تالار سمفونیک کاراکاس.... 57

شکل 2-67- ارتباط فضای داخل و منظر طبیعی سمفونیک کاراکاس.... 57

شکل 2-68- روند شکل‌گیری فرم تالار سمفونیک کاراکاس.... 58

شکل 2-69- دیاگرام علمکردی طبقات تالار سمفونیک کاراکاس.... 58

شکل 2-70- نمای تالار اجرای موسیقی.. 59

شکل 2-71- نمای تالار اجرای موسیقی.. 59

شکل 2-72- فضاهای ارتباطی طبقه همکف (سالن‌های کوچک موسیقی). 59

شکل 2-73- پلان تالارهای اجرای زنده. 60

شکل 2-74- استفاده از خطوط تیز در طراحی داخلی تالار سمفونیک کاراکاس.... 60

شکل 2-75- نمای خارجی مرکز اقتدار برای هنرهای نمایشی، دانشگاه میشیگان.. 61

شکل 2-76- پلان مرکز اقتدار برای هنرهای نمایشی، دانشگاه میشیگان.. 62

شکل 2-77- برش مرکز اقتدار برای هنرهای نمایشی، دانشگاه میشیگان.. 62

شکل 2-78- نمای داخلی مرکز اقتدار برای هنرهای نمایشی، دانشگاه میشیگان.. 62

شکل 3-1- روند کلی پژوهش در 6 فاز اصلی.. 68

شکل 4-1- عرصه‌های اصلی خانه موسیقی برای تبیین ضوابط... 86

شکل 4-2- شکل سقف و انعکاس صدا87

شکل 4-3- منحنی محل چیدن صندلی.. 87

شکل 4-4- نوع و چیدمان صندلی.. 87

شکل 4-5- قفسه چهار طبقه برای کودکان و بزرگ‌سالان.. 91

شکل 4-6- فاصله و ابعاد میان قفسه‌ها92

شکل 4-7- حداقل فضا بین میزها92

شکل 4-8- فاصله بین میزها وقتی کتاب از میان ایشان حمل می‌شود. 92

شکل 4-9- فضا برای یک کار فردی.. 93

شکل 4-10- فضای سرویس فرنگی.. 98

شکل 4-11- فضای آزاد جلوی کاسه دستشویی.. 98

شکل 4-16- فراوانی تحصیلات پاسخ دهندگان.. 110

شکل 4-17- فراوانی متغیر نظم، ریتم و هماهنگی.. 111

شکل 4-18- فراوانی متغیر انسجام و پیوستگی.. 111

شکل 4-19- فراوانی متغیر سیالیت فضایی.. 111

شکل 4-20- فراوانی متغیر تنوع و رنگ.... 112

شکل 4-21- فراوانی متغیر خوانایی و ادراک محیط... 112

شکل 4-22- فراوانی متغیر فرم نرم و منعطف... 112

شکل 4-23- فراوانی متغیر تعامل‌پذیری محیطی.. 113

شکل 4-24- فراوانی متغیر کیفیت محوطه و نما113

شکل 4-25- فراوانی متغیر سلسله مراتب... 113

شکل 4-26- فراوانی متغیر انعطاف‌پذیری.. 114

شکل 4-27- فراوانی متغیر رابطه توجه به فضا114

شکل 5-1- وزن مولفه‌های نهایی پژوهش.... 119

شکل 5-2- دیاگرام روند شکل‌گیری و تحلیل اثر 121

 

 

 

 

 

[1]- Dram


مبلغ واقعی 39,500 تومان    7% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 36,735 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۷ تیر ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 97

برچسب های مهم

کرج، چهار راه هفت تیر، خیابان لاله یک، پلاک 14، طبقه همکف

ارائه پایان نامه، پروپوزال، تحقیق و مقاله معماری و شهرسازی

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما