آمار سایت

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 173
  • بازدید دیروز : 545
  • بازدید کل : 1050949

6 مقاله با موضوع معماری و شهرسازی شوشتر(فایل word قابل ویرایش)


6 مقاله با موضوع معماری و شهرسازی شوشتر(فایل word قابل ویرایش)

6 مقاله با موضوع معماری و شهرسازی شوشتر(فایل word قابل ویرایش)

فایل‌های مقالات این پروژه به صورت word و قابل ویرایش ارائه شده است. با توجه به اینکه این مقالات در همایش هاي ملي منتشر شده است، منبع ارزشمندی برای مطالعه و ارائه پروژه های دانشگاهی است.

عناوین:

-تاثیر و نقش فرهنگ و هنر درتوسعه معماری و شهرسازی( نمونه موردی شهر شوشتر)

-نقش بافت­های تاریخی شوشتر در توسعه گردشگری

-نقش فرهنگ در پایداری شهرهای کهن نمونه موردی شوش و شوشتر

-تحلیلی بر روند شکل گیری شهر شوشتر

-بررسی نقش مدارس در توسعه پایدار محله های بافت قدیمی شهرهای تاریخی(شهر موردی شهر شوشتر)

-بررسی تاثیر اقلیم بر معماری و بافت شوشتر

 

تاثیر و نقش فرهنگ وهنر درتوسعه معماری و شهرسازی( نمونه موردی شهر شوشتر)

محسن احمدی

چكيده

در دهه‌هاي اخيرتداوم حيات بافت تاريخي شهرها،به دليل تحولات ودگرگوني‌هاي ناخواسته بسياري دچار تغيير هويتي و كالبدي شده است اگردر چنين مرحله‌اي نتوان پيوندي علمي و منطقي بين گذشته و حال و نيازهاي آتي برقرار نمود، بدون شك گسيختگي آن به بهاي از دست رفتن نشانه‌ها و ارزش‌هايي فرهنگي و هويتي مي‌انجامد. با توجه به غناي فرهنگي سرزمين ايران، بويژه قدمت کهنی كه شهرشوشتردارااست می توان جهت ايجاد بستري مناسب در راستای رشد وتوسعه در معماری و شهرسازی آن گام برداشت. درتحقیق حاضر سعی شده است با روش تحلیلی و مطالعات کتابخانه ای و باتکیه بر ادبیات موضوع به بیان مطلب پرداخته شود.در اين پژوهش با كنكاش معماري ايراني از مفهوم تا كالبدمي‌ توان حداكثر الهام و كسب تجربه از گذشتگان را فراهم آورد.بدين منظور، شناسايي اصول و مباني معماري ايراني در سه بخش(روح، زبان و ساختار) و نحوة استخراج آن بعنوان اولين گام در احياي فرهنگ و هنر مورد توجه قرار مي‌گيرد. زمانی که مفاهيم فرهنگي یک جامعه در عرصه طول زمان به رشد و تعالي مي‌رسد ودر بعد مكان(معماری و شهرسازی) تجلي مي يابد ،می توان ازاين طريق كمك شاياني به رشد حفظ و پایداری و اعتلاي فرهنگ و هنردر معمار و شهرسازی منطقه و كشور نمايد.

واژه‌هاي كليدي:فرهنگ، هنر،معماری اسلامی،شهرسازی.شوشتر

 

نقش بافت­های تاریخی شوشتر در توسعه گردشگری

فرشته طالب مشهدی

چکیده

منطقه شوشتر جز مناطق بی نظیر در کشور و حتی جهان است که آمیختگی تاریخ و طبیعت، فرهنگ و افسانه را یک جا به نمایش می گذارد. این منطقه از یک سو دارای ارزش­های طبیعی منحصر به فرد و از سوی دیگر دارای ارزش­های تاریخی با ارزش جهانی است. در این مقاله به نقش بافت­های تاریخی به عنوان پیوند دهنده و احیاکننده رابطه بین لایه­ های طبیعی، تاریخی و انسانی تاکید شده است. این پروژه با هدف بازشناسی طبیعی و فرهنگی- تاریخی، بافت منطقه شوشتر را که عرصه ­ای مناسب برای طرح دیدگاه جدید مرمت منظر به محوطه­های تاریخی و طبیعی است به بررسی بوم شناسانه­ی لایه­ های این محوطه پرداخته است. در این مقاله ابتدا به طرح موضوع و روش تحقیق اشاره می­شود و پس از واکاوی مفهوم واژه­های مرمت بوم شناسی و بافت تاریخی، اصولی برای توسعه گردشگری به­ دست می­ آید. در ادامه به تحلیل بوم­ شناسی منطقه پرداخته و با توجه به طبیعت، فرهنگ و تاریخ، نقاط ضعف و قوت، فرصت­ها و تهدیدات طبیعی و فرهنگ منطقه در جداول جمع ­بندی می­ شود. در این پژوهش از روش تحقیق توصیفی در بستری از مطالعات کتابخانه­ ای بهره گرفته شده است. 

واژگان کلیدی: شوشتر، منظر، گردشگری، مرمت

 

نقش فرهنگ در پایداری شهرهای کهن نمونه موردی شوش و شوشتر 

امیر محمدی نژاد، فرنگیس اصل مشتاقی 

چكيده

برخی از صاحب­نظران مسائل شهری در قالب فرهنگ ­گرایی معتقدند از آنجایی که پایداری بسیاری از شهرها در طول قرن­ها به برکت ارج نهادن به فرهنگ بوده پس به­صورت کاملا یک­طرفه، شهر و معماری بایستی از فرهنگ و تفکّر انسان و جامعه تاثیرپذیرند. بمنظور وارسی چنین دیدگاهی و دستیابی به پاسخی مستدل بررسی تأثیر تبعیّت از فرهنگ در پایداری نوشهرها می­تواند راهگشا باشد. از این­رو در پژوهش حاضر با بررسی میزان مطابقت شوشترنو با اصول توسعه پایدار شهری به­عنوان نوشهری با طراحیِ اندیشیده­ی منبعث از فرهنگ­های ملّی و محلی؛ و با پیگیری روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و بهره­گیری از روش­های کتابخانه­ای و پیمایشی در جمع­آوری اطلاعات، تأثیرات تبعیّت از فرهنگ بر شاخص­ ثبات توسعه­ی پایدار در شوشترنو مشخص شده است، به­طوریکه در نهایت نتیجه نشانگر لزوم تشخیص فرهنگ­های کاذب و تفکیک آن­ها از فرهنگ­های ارزشمند در جهت توجه همزمان به دو قلمرو "تاثیرگذاری محیط مصنوع بر فرهنگ " و "تاثیرپذیری محیط مصنوع از فرهنگ" می­باشد.

 واژه‌هاي كليدي: فرهنگ­گرایی، نوشهر، شهرسازی اسلامی، توسعه­ی پایدار شهری، پایداری

 

تحلیلی بر روند شکل گیری شهر شوشتر

محسن دورخیز،آرمین جعفری 

چکیده

اولین و مهمترین سئوال در بحث شناخت یک شهر را شاید بتوان همانطور که اهل فن گفته اند، پرسش از سیر تحول تاریخی و چگونگی این سیر دانست. اما نباید از نظر دور داشت که شباهت و ثبات ظواهر و نوع ساختار یک شهر در دو دوره متفاوت الزاماً نشانه عدم تحول یک شهر نیست.در این مقاله با روش کتابخانه ایی و مطالعات اسناد تاریخی به بررسی و تبیین موضوع پرداخته شده است.شهرهایی همچون شوشتر بیشتر براساس یک حس و حرکت جمعی بر بستری از طبیعت و فرهنگ بومی و قومی شکل گرفته اند تا یک بنیاد محاسباتی فردی. مهمتر اینکه در مرمت و ساماندهی ـ این شهرها باید از همان دریچه ها و با همان گویش های ذاتی خود شهر با اجزاء و کلیت آن برخورد کرد و نه با تجربه های مستهلک و بی روحی که امروزه به نام علوم محقق و عقلی از پس مانده های صادراتی غرب وارد کشور می شود.، نتایج حاصله می تواند در فرآیند طراحی و فکری دانشجویان معماری و شهرسازی و نحوه ی مواجهه با موضوع طراحی کمک کننده باشد.

واژه‌هاي كليدي:شوشتر، شوشتر نو، بافت، کالبد، توسعه

 

بررسی نقش مدارس در توسعه پایدار محله های بافت قدیمی شهرهای تاریخی(شهر موردی شهر شوشتر)

حمیده قاسمی زاده، ابراهیم لرکی

چكيده

مدرسه یکی از دیر پاترین نهادهای اجتماعی –تربیتی و اصلی ترین رکن تعلیم و تربیت و کالبدی شهرنشینی ایرانی است . در نظریه های هنجاری طراحی محیط اظهار نظرهای زیادی راجع به تاثیر طراحی بر تعامل اجتماعی مردم شده است . مدرسه بعنوان یک محیط یادگیری نه تنها می تواند عملکردهای مختلفی به خود بگیرد بلکه می تواند به عنوان کانون فرهنگی و اجتماعی محله ها در تعاملات رفتاری و اجتماعی آن نیز موثر باشد، که از مزیت های مهم آن به غیر از مشارکت مردمی ، صرفه جویی اقتصادی حاصل از آن و رفع نابرابری هایی است که در اثر فقدان تسهیلات در بسیاری از مدارس و محله ها در مناطق مختلف کشور از خود بروز دهد و به تقویت هویت محله و احیا مرکز محله و توسعه محله های قدیمی کمک خواهد نمود و نقش های متفاوتی در زمینه مسائل طراحی ، احیا و توسعه بافتهای فرسوده و تاریخی شهرها داشته باشد. این مقاله تلاشی است برای بررسی و نقش مدارس در توسعه محله های بافت قدیمی شهرهای تاریخی که در این رابطه بافت سنتی شهر شوشتر به عنوان فضایی شهری در جهت توسعه پایدار ، واجد ارزش همخوان با فرهنگ و هویت ایران طرح و بررسی گردیده است .. از همین رو به بررسی و شناخت مدرسه و پتانسیل های آن در جهت توسعه بافت قدیم شهرها می پردازد و همچنین با تعریف چنین محیط های یادگیری در محلات در احیای هویت محله ای و مراکز بعنوان کانون های مهم شهری در ایران دارد .

واژه هاي كليدي: مدرسه ، تعاملات اجتماعی ، هویت محله ای ، بافت قدیم

 

بررسی تاثیر اقلیم بر معماری و بافت شوشتر

نجمه سالاری نسب، مهناز بابایی مراد، مجتبی زرگر زاده دزفولی

چکیده

شاید بتوان گفت یکی از مهم ترین عوامل موثر در طراحی شهرها، اقلیم می باشد. آن چنان که تاثیر آن در تمام تاروپود بافت شهری و حتی تک تک بناها و عناصر معماری داخلی فضاها دیده می شود. در این مقاله شهر شوشتر به عنوان نمونه ای ناب و منحصر بفرد از معماری پایدار کهن برگزیده شده و سعی در بررسی تاثیر یک به یک عوامل اقلیمی در جای جای این شهر کهن شده است. این تحقیق که از نوع کاربردی می باشد، به روش پیمایشی انجام گرفته است و تلاش گردیده تا ویژگی ها و عناصر اقلیمی شهر شوشتر مرکز توجه و بررسی قرار گیرد و با رسیدن از کلیات به جزئیات در معماری و طراحی، تمامی عوامل مربوط به طراحی اقلیمی در این شهر بیان شود. هدف از این مقاله نیز درک دلایل استفاده از جزء به جزء این عوامل معماری در طراحی بناهای این شهر است. بنابراین با وارد شدن به بافت شهر، قدم زدن در میان کوچه های تنگ و باریک آن و لمس حس پنهان در دل شهر و با بهره گیری از منابع مکتوب در این زمینه، سعی در کشف راز وجودی این شهر کرده ایم.

کلمات کليدي: معماری همساز با اقلیم، شوشتر، بافت شهری، طراحی اقلیمی

 


مبلغ قابل پرداخت 9,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۵ فروردین ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 2907

کرج، آزادگان، ابتدای بلوار مطهری، خیابان شهید سبحانی، پلاک48، واحد4

ارائه پایان نامه، پروپوزال، تحقیق و مقاله معماری و شهرسازی

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما