آمار سایت

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 28
  • بازدید دیروز : 1071
  • بازدید کل : 1044420

6 مقاله با موضوع نور در معماری ایرانی- اسلامی(فایل word قابل ویرایش)


6 مقاله با موضوع نور در معماری ایرانی- اسلامی(فایل word قابل ویرایش)

6 مقاله با موضوع نور در معماری ایرانی- اسلامی(فایل word قابل ویرایش)

 

فایل‌های مقالات این پروژه به صورت word و قابل ویرایش ارائه شده است. با توجه به اینکه این مقالات در همایش هاي ملي منتشر شده است، منبع ارزشمندی برای مطالعه و ارائه پروژه های دانشگاهی است.

عناوین:

-سیر از ماده به فضا با سمبولیسم نوردر معماری ایران و جهان

-زیبایی شناسی نور و تجلی آن در معماری اسلامی – ایرانی

-تجلی نقش نور در معماری مساجد دوره صفویه( نمونه موردی مسجد شیخ لطف ا... )

-مفهوم نور و رنگ در معماری و هنر اسلامی

-بررسی نور و رنگ در معماری سنتی ایران

-بررسی فیزیک و مفاهیم معنوی نور در معماری سنتی ایران (با نگاهی به مساجد و خانه ها)

 

سیر از ماده به فضا با سمبولیسم نوردر معماری ایران و جهان

حسین مرادی نسب، سعید گل­آذری نژاد

چكيده

همه انسان­ها در باور و روحیه انسان شناسی خود فطرتاً و ذاتاً حق آگاه و حق مدار هستند تنها هنر و ابزار آن محملی برای تجلی این صفات می­باشد. باید دانست که این هنر و از جمله معماری برای ورود به عرصه معنا و محتوی گزیری جز رمزپردازی و شیوه ­های نمادگرایانه و تمثیلی ندارد. در معماری جهان نور پررنگ ترین وجه اشتراک تمثیلی برخاسته از ارزش­ ها و جهان­ بینی­ ها است که در کالبد معماری عینیت یافته است. در این مقاله سعی بر آن است تا آن دسته از ویژگی ­های معنوی نور در ادیان مختلف و همچنین وجه نمادین نور در شاهکارهای معماری جهان که در حقیقت کم کردن ماده و افزایش فضا است مورد پی­ جویی قرار می­گیرد. به عبارتی شناسایی روند و نمونه­ های تجلی سمبولیسم نور در جهان­­­­­­­­­­­ بینی فرهنگ های متفاوت هدف اصلی خواهد بود. این میراث جهانی با توجه به وجه تمثیلی آن، موجب جهان ­شمولی آن شده است. معماری و نور به همان اندازه به هم وابسته­ اند که جسم و روح یکی برای زنده بودن و دیگری برای حضور مادی در این جهان به دیگری نیاز دارد. از آنجایی­که فضا جوهره معماری است همواره شفافیت و نور از مفاهیم پایدار در هستی در جهت افزایش و توسعه فضایی گام آن برداشته است.

واژه‌هاي كليدي: زیبایی، نور، شفافیت، سمبولیسم

 

زیبایی شناسی نور و تجلی آن در معماری اسلامی – ایرانی

امیر محمدی نژاد ، فرنگیس اصل مشتاقی

چکیده

روشنایی و نور یکی از مهم ترین شکل ها و تجلیات هستی به شمار می آید که همواره نقش اساسی در حیات زیستی ، اجتماعی و فرهنگی جوامع گوناگون داشته است و در آثار فرهنگی و هنری و همچنین در آثار و فضاهای معماری به صورت های گوناگون بازتاب یافته و از عوامل مهم در شکل گیری و چگونگی این فضاها نیز بوده است. معماران با آگاهی از این نقش نور برای ایجاد هماهنگی و تناسب و زیباتر جلوه دادن آثارشان بسیار بهره برده اند. در فرهنگ ایرانی نور همواره نمادی از عالم ملکوت و معنا بوده است. این اعتقاد که نور چون پلی است میان عالم معنا و ماده در معماری نیز تأثیر خود را گذاشته است. معماران با تسخیر نور و هدایت آن از طرق مختلف به داخل بنا محیط داخل و خارج را به این شیوه به هم پیوند می دادند. در معماری سنتی ما ، معماران با استفاده از عناصر ساده نوآوری های بدیعی را از نظر فضا و زیبایی آن به وجود آورده اند. در این مقاله ضمن پرداختن به زیباشناسی نور در معماری اسلامی به بررسی مصادیق استفاده از آن در معماری گذشته این سرزمین می پردازیم .

واژگان کلیدی:نور ، زیبایی شناسی ، معماری ایرانی ، معماری اسلامی ، زیبایی.

تجلی نقش نور در معماری مساجد دوره صفویه( نمونه موردی مسجد شیخ لطف ا... )

مینا جواد نیا

چكيده

نور یکی از عناصر طبیعی و مهم در معماری ایران بوده است که نمادی از عقل الهی ونشا نه ی عالم والا وفضای معنوی است که حضورش در معماری اسلامی به ویژه مسجد که خانه اوست ، تجلی می یابد و از دیرباز در معماری ایران به ویژه در معماری مساجددوره صفویه استفاده می شده است . هدف پژوهش حاضر ، بازشناسی واهمیت ونقش آن در معماری امروز ایران است .در این تحقیق سعی بر این شده است از روش تحلیلی-توصیفی به اهمیت نور ونقش آن در فضای معماری پرداخته شود.همچنین نور و بهره برداری از آن در معماری ایران در طراحی ها و ایجاد فضاهای مطلوب و ارتباط با محیط و فضاهای پیرامون ، مورد استفاده های گوناگونی قرارگرفته است .استفاده نور ورنگ در بناهایی مانند مسجد باعث شفاف سازی والقای حالت عرفانی و ملکوتی در روح شخص حاضر در محل شده واحساس نزدیکی بیشتری به خالق هستی پیدا می کند.

واژه‌هاي كليدي: معماری صفویه ، نور ، شفاف سازی، مسجد شیخ لطف ا...  

 

ُمفهوم نور و رنگ در معماری و هنر اسلامی

ابراهیم مرادی، حامد مرادی، مینا سهرابی پور

چكيده

این مقاله در مورد نور و رنگ تدوین شده است.رنگ و نور عناصری هستند که در دیرباز نقش مهمی در معماری سنتی ایران ایفا کرده اند.نور بعنوان غیر مادی ترین عنصر محسوس طبیعت همواره از عوامل موثر بر ارزش فضایی است.در معماری اسلامی تحت تاثیر تفکرات دین اسلام،نور نمادی از ملکوت و عالم ربانی است.این نگراش باعث شده است که معمار مسلمان با هدایت این عنصر خدایی و مقدس به فضای معماری ویژگی های خاصی از جمله حس مکان را به وجود بیاورد. سوال تحقیق حاضر این است که نقش نور در ایجاد حس مکان چیست؟ فرضیه این است که به نظر می رسد نور در کنار عاملی همچون رنگ،فرم و ... میتواند نقش موثرتری را در ایجاد حس مکان ایفا کند. این تحقیق از نوع بنیادی نظری است که به روش تفسیری-تاریخی انجام گرفته است و به این نتیجه رسیده است که نور نمادی است که بصورت طبیعی و نه قراردادی در ناخودآگاه جمعی انسان جای دارد و میتواند با شدت خود فارق از رنگ ،تزیینات و فرم بوجود آورنده ی عمیق ترین احساسات باشد و نقش وصل به عامل معنا و ما بعدالطبیعه را ایفا و به ایجاد حس مکان در فرد کمک کند.

 واژه‌هاي كليدي: نور و رنگ، حس مکان،معماری اسلامی ایرانی ، عرفان


بررسی نور و رنگ در معماری سنتی ایران

سهند جوانشیر

چکیده:

این مقاله در مورد نور و رنگ تدوین شده است. رنگ و نور عناصري هستند كه از ديرباز نقش‌ مهمي در معماري سنتي ايران ايفا کرده‌اند. كاربرد سايه و رنگ با يكديگر از جمله آثاري است كه حسي عرفاني به فضا، به ويژه فضاهاي مذهبي مانند مساجد مي دهد. با در نظر گرفتن نور به عنوان مؤلفه اصلي فضا، اين ترکيب جامع و كلي، همراه با فضاهاي مجاور، شكل خاصي از سازمان يافتگي متمركز شده را پديد مي آورد که در آن سلسله مراتب، الگوي كلي اي به معنا مي بخشد. در نظم ساختاري نور به عنوان هندسه موجود عرضه مي‌شود و منافذ و روزنه ها را تحت اختيار خود در مي‌آورد و نظم قاعده مندي را به فضا تحميل مي‌كند در حالي که لايه‌هاي پيچيده‌تري از ادراك را پديد مي‌آورد. در معماري ايراني مطالعه رنگ بنا بر حجم و ساختار، همواره به عنوان بخش اصلي مراحل مختلف ساختمان و فهم آن در نظر گرفته شده است.

واژگان کلیدی: معماري اسلامي ايراني، رنگ و نور، روانشناسي، عرفان، فضاي محل سكونت.

 

بررسی فیزیک و مفاهیم معنوی نور در معماری سنتی ایران (با نگاهی به مساجد و خانه ها)

هادی کشمیری، زهره نوشادی ،منیژه عباسی 

چکیده 

»اللهُنورالسمواتِوالارض« (نور/35) .نور بازتاب و جلوه ذات حق تعالی بر روی این کره خاکی است.معماری سنتی ایرانی با استفاده از عناصر بسیار ساده همیشه سعی در تجلی این ماهیت وجودی خداوند دارد و این تجلی را میتوان به کرات و بگونه ای زیبا و درخور در مساجد و خانه ها مشاهده کرد. بررسی مفاهیم زیبایی شناسانه نور در معماری ایرانی ما را از سطح زمینی آن که همان پایداری اقلیمی است تا شناخت زیبایی عرفانی و معنوی آن رهنمون میسازد. برای رسیدن به این هدف از روش تحليلي ، منابع کتابخانه ای و تحقیقات میدانی استفاده شده است.

کلید واژه : نور ، معماری سنتی ، مسکن ، مسجد




مبلغ قابل پرداخت 9,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۵ فروردین ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 4429

کرج، آزادگان، ابتدای بلوار مطهری، خیابان شهید سبحانی، پلاک48، واحد4

ارائه پایان نامه، پروپوزال، تحقیق و مقاله معماری و شهرسازی

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما