آمار سایت

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 901
  • بازدید دیروز : 84
  • بازدید کل : 1044222

5 مقاله با موضوع هویت در معماری و شهرسازی ایرانی- اسلامی- بخش دوم(فایل word قابل ویرایش)


5 مقاله با موضوع هویت در معماری و شهرسازی ایرانی- اسلامی- بخش دوم(فایل word قابل ویرایش)

5 مقاله با موضوع هویت در معماری و شهرسازی ایرانی- اسلامی- بخش دوم(فایل word قابل ویرایش)

 

فایل‌های مقالات این پروژه به صورت word و قابل ویرایش ارائه شده است. با توجه به اینکه این مقالات در همایش هاي ملي منتشر شده است، منبع ارزشمندی برای مطالعه و ارائه پروژه های دانشگاهی است.

عناوین:

-هویت اسلامی در معماری مسکونی ایران

-بررسی هویت اسلامی موجود در معماری خانه‌های کویری ایران

-شناخت و باز شناسایی عناصر هویت بخش در معماری اسلامی(نمونه موردی خانه های مسکونی واقع در بافت با ارزش تاریخی اردبیل)

-بررسی ارزش های فرهنگی ایرانی- اسلامی وتاثیر آن بر هویت معماری(نمونه موردی مسجد ملارستم مراغه)

-کنکاش ابعاد هویتی دیرینه معماری ایرانی-اسلامی(وجوه پایداری معماری اسلامی و نمود آن در معماری معاصر)

 

هویت اسلامی در معماری مسکونی ایران

بتول بیرانوند

چکیده

یکی از مشکلات جوامع امروزی جدا کردن مبانی معنوی از هنر می باشد. در مقوله معماری وشهر سازی نیز این مشکل وجود دارد و متاسفانه این مشکل در کشور ما نیز، رسوخ کرده است .این در حالی است که هنر معماری بایستی به جنبه های مادی و معنوی توجه کند . با اینکه معماری وشهر سازی اسلامی، سرشار از مفاهیم عمیق روحانی است ، اما در حال حاضر فضای کلی معماری کشور، به دنباله روی از فرهنگ غرب پرداخته است ،و در کمتر ساختمانی شاهد معماری اسلامی هستیم. هدف این مقاله این است که به راه های رفع این مشکلات بپردازد و زیر ساخت های لازم را جهت رسیدن به معماری اصیل ایرانی اسلامی فراهم نماید . به این منظور پس از بررسی منابع فرهنگ اسلامی، در زمینه معماری مسکونی به بررسی معماری مسکونی در گذشته، و مقایسه آن با معماری مسکونی امروز می پردازد ، تا به ارائه راه حل جدیدی جهت احیای معماری ایرانی اسلامی منتج شود. نوع تحقیق توصیفی وابزار گردآوری اطلاعات کتابخانه ای می باشد.پرسش طرح شده این است که علت دور افتادن از معماری اسلامی چیست؟ و چطور میتوان آن را احیاء کرد؟نتایج به دست آمده نشان می دهد که مهم ترین دلایل دور افتادن از معماری اسلامی در زمینه مسکن عدم وجود مبانی نظری مبتنی بر فرهنگ اسلامی از یک سو و تاثیر فرهنگ غرب از سویی دیگر است و برای دست یافتن به معماری مسکونی ایرانی – اسلامی باید زیرساخت های لازم جهت رفع این مسائل فراهم شود.

کلید واژه ها:هویت اسلامی،معماری مسکونی، معماری ایرانی، شهر سازی

 

بررسی هویت اسلامی موجود در معماری خانه‌های کویری ایران

شعله جوادیان

چكيده

با ورود اسلام به ایران تأثیرات بسیاری در معماری و شهرسازی ایجاد شد و پس از آن، روح اسلام و هویت اسلامی در اکثر بناها دمیده شد و بسیاری از اصول دینی در غالب معماری و شهرسازی ظاهر شدند که می توان تاثیر آن را در مساجد، خانه ها، مدارس، بازارها و ... مشاهده نمود. در این مقاله، خانه‌های اقلیم گرم و خشک کویری ایران مورد تحقیق قرار گرفته و عواملی متأثر از هویت اسلامی من جمله درون‌گرایی، مردم‌واری، وجود حیاط‌های اندرونی و بیرونی، هشتی، تناسبات و ... در آنها بررسی شده‌اند. روش تحقیق به صورت کتابخانه ای و با استفاده از مستندات علمی موجود و مستدل است و هدف از تحقیق، یافتن هویت موجود در معماری این خانه هاست چراکه این هویت در خانه های کنونی به ندرت دیده می‌شود و شاید بتوان الگویی برای بازگرداندن هویت اسلامی به معماری فضاهای دوران معاصر یافت. ‌

واژه‌هاي كليدي: هویت اسلامی، معماری، خانه، کویر

 

شناخت و باز شناسایی عناصر هویت بخش در معماری اسلامی(نمونه موردی خانه های مسکونی واقع در بافت با ارزش تاریخی اردبیل)

بابک پهلوان

چكيده

با توجه به محتوای غنی معماری در بافت های با ارزش تاریخی شهر های مختلف ایران و به جهت بازشناسی عناصر هویت بخش در این بافت ها، توجه به ساختار عناصر معماری اسلامی در داخل بافت های شهری ایران ضروری به نظر می رسد. در این مقاله نیز سعی می شود با شناخت بافت تاریخی اردبیل و نماد ها و نشانه های موجود در داخل بافت به صورت عینی و بصری و با استفاده از مطالعات موردی از خانه های با ارزش تاریخی در بافت اردبیل الگو هایی جهت هویت بخشی به معماری مسکونی معاصر ایران پیدا نمود که با استفاده از این الگو ها، می توان ویژگی های مشخصی برای معماری اسلامی معاصر ایران تعریف کرد. روش تحقیق در این مقاله کیفی بوده و با استناد به بررسی نمونه های موردی نقش نماد ها و نشانه ها در هویت بخشی به معماری معاصر مسکونی ایران مورد تحلیل قرار می گیرد.

واژه‌هاي كليدي: نماد و نشانه، هویت ایرانی و اسلامی بافت تاریخی

 

بررسی ارزش های فرهنگی ایرانی- اسلامی وتاثیر آن بر هویت معماری(نمونه موردی مسجد ملارستم مراغه)

سیماجلیل پوراقدم، عاطفه دهقان توران پشتی

خلاصه

بررسی موضوع "هویت" در شکل گیری معماری وشهرسازی سنتی براساس مبانی نظری که منبعث از ارزش های فرهنگی حاکم بر جامعه است،کمک شایان توجهی به تجلی هویت فکری وفرهنگی ایرانی-اسلامی در جامعه امروز خواهد نمود. معماری ایرانی-اسلامی دیدگاهی را به سایر فرهنگ ها داده است که ایران وایرانی را با آن هویت ها میشناسند. از آنجا که فرهنگ وهویت آن مجموعه آداب وباورهای یک جامعه است که تاثیر متقابل با محیط آن جامعه دارد واز درون آن منبعث می شود و می توان خصوصیات هویت فرهنگی هر عصری را در معماری آن یافت بنابراین می توان گفت هویت فرهنگی معماری را همان ارزش هایی رقم می زند که در بستر بناهای سنتی آن ادراک می شود. اما اینکه در معماری سنتی ایرانی-اسلامی چگونه مولفه های هویتی جامعه در عناصر معماری آن تجلی یافته است، پرسشی است که در این مقاله سعی بریافتن پاسخ آن می شود. در این راستا ابتدا معنای هویت وفرهنگ ومولفه های آنها در بطن جامعه وسپس تاثیر متقابل محیط جامعه وارزشهای فرهنگی برخاسته از آن درشهر مراغه (مسجد ملا رستم مراغه)مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته است.

واژگان کليدي: فرهنگ، بناهای سنتی،جامعه، هویت معماری

 

کنکاش ابعاد هویتی دیرینه معماری ایرانی-اسلامی(وجوه پایداری معماری اسلامی و نمود آن در معماری معاصر)

مهرداد یوسف زمانی، پرویز اصلانی

چکیده

معماری ایرانی دوران اسلامی همواره تجلیگاه اعتقادات،اندیشه ها و هویت مسلمانان بوده و سعی بر آن داشته که از طریق آموزه های فرهنگی_رفتاری متناسب با زمان و مکان، آرمان هایی در جهت خلق فضاهای معماری به میدان آورد. در تفکر اسلامی، معمار می تواند با شناخت حقیقت جهان ماده به مراحلی از تکامل دست یابد و با القاء حکمت الهی در وجود خویش،واسطه فیض الهی در کالبد جهان مادی گردد تا بوسیله کالبد شکافی پیشینه معماری ایرانی شناختی از زیبایی شناسی دینی ملموسی بدست آورد. با اتکا به تجربیات ساکنین و محققین، کنکاش حاضر سعی در شناخت آن دسته از مفاهیم و مبانی هویتی دارد، که ریشه در باورهای فرهنگی مردم داشته و نیز از مبانی تفکر اسلامی گرفته شده است. همچنین ضمن توانمندی بهره گیری از آنان در دوران معاصر تجلیات توسعه پایدار را به دنبال داشته باشد. پس ابتدا بوسیله مطالعات کتابخانه ای و میدانی به شناخت مفاهیم پایدار هویتی در اسلام پرداخته شده تا در نهایت آموزه هایی متناسب با هویت اسلامی به منظور ترویج به آیندگان و در جهت خلق معماری پایدار دست یابد.

کلمات کلیدی: هویت دینی، معماری پایدار، زیبایی شناختی اسلامی، معماری ایرانی-اسلامی

 


مبلغ قابل پرداخت 6,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۵ فروردین ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 4503

کرج، آزادگان، ابتدای بلوار مطهری، خیابان شهید سبحانی، پلاک48، واحد4

ارائه پایان نامه، پروپوزال، تحقیق و مقاله معماری و شهرسازی

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما