آمار سایت

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 218
  • بازدید دیروز : 461
  • بازدید کل : 1052939

5 مقاله با موضوع طراحی معماری خانه سالمندان


5 مقاله با موضوع طراحی معماری خانه سالمندان

5 مقاله با موضوع طراحی معماری خانه سالمندان

 

فایل‌های مقالات این پروژه به صورت word و قابل ویرایش ارائه شده است. با توجه به اینکه این مقالات در همایشهاي ملي منتشر شده است، منبع ارزشمندی برای مطالعه و ارائه پروژه های دانشگاهی است.

عناوین:

-بررسی تأثیر محیط بر بهبود کیفیت زندگی سالمندان

-بررسي چالش­هاي پيش روي معلولین و سالمندان در معابر شهری بر اساس معيارهاي طراحي شهري انسان- محور

-طراحیمرکزتفریحیسالمندانبارویکردارتقاءسطحزندگی (نمونه موردمطالعه: شهررشت)

-مصالح هوشمند و نقش آن در معماري خانه هاي سالمندان

-بررسی کالبدی فضای اقامتی و نگهداری در خانه سالمندان

 

بررسی تأثیر محیط بر بهبود کیفیت زندگی سالمندان

ندا علی خانی، کمال رهبری منش

چكيده

هدف این پژوهش، بررسی تأثیر محیط بر کیفیت زندگی سالمندان است. زیرا سالمندی، یکی از مراحل حساس و سرنوشت ساز رشد انسان است که برخلاف عقیده رایج، نه تنها پایان زندگی نیست، بلکه به عنوان یک روند طبیعی گذر عمر و زندگی مطرح می گردد. این پژوهش، از نوع توصیفی ـ تحلیلی می باشد. جامعه آماری این پژوهش، سالمندان بالای 65 سال می باشد. سالمندان یکی از گروه های اجتماعی رو به رشد در جوامع امروزی می باشند که با توجه به هرم سنی کشور اهمیت روز افزونی یافته اند و هر گونه تصمیم گیری در رابطه با این گروه نیازمند شناخت دقیق و مبتنی بر مشاهدات عینی و علمی مسائل آنان می باشد. از طرفی در جهان کنونی، یکی از شاخص های ارزشمند، برای ارزیابی در همه زمینه ها کیفیت زندگی است. به طور کلی، سالمندان نیازمند احساس کنترل کامل بر زندگی خویش و محیط اطرافشان هستند،تا بتوانند از زندگی لذت ببرند.

واژه‌هاي كليدي: سالمندان، محیط ، تأثیرات محیط، کیفیت زندگی

 

بررسي چالش­هاي پيش روي معلولین و سالمندان در معابر شهری بر اساس معيارهاي طراحي شهري انسان- محور

شاهين متين

چكيده

عدم توجه به نیازها و فاکتورهای انسانی در طراحی معابر شهری، شهرها را به مکان­ هایی نامناسب و حتی خطرناک براي افراد دارای معلولیت جسمی و محدودیت حرکتی و سالمنداني که سرعت و توان حرکتی پایینی دارند، بدل نموده و حضور اين افراد در محیط خارج منزل را دشوار و مخاطره ­آمیز مي­ نماید. این درحالی است که بر اساس دیدگاه طراحی انسان-محور، معابر، مبلمان و سایر پیکره­ پارهای شهری می­ بایست بر اساس توانایی­ ها و ساختار فیزیولوژیکی، آنتروپومتریکی، اقلیمی، قومی و فرهنگی جوامع شهری طراحی ­شوند. مقاله حاضر بر اساس پژوهشی با موضوع بررسی نیازهای شهروندان دارای محدودیت­های جسمی و حرکتی در طراحی معابر و مبلمان خیابانی و مقایسه معيارهاي فعلي مبلمان شهري با الگوهای طراحی انسان- محور و استانداردها و آیین­نامه­های مرتبط داخلی و تجربیات و دستاوردهای کشورهای توسعه ­یافته در این زمینه تهیه و ارائه شده است. برای انجام این پژوهش، جمع ­آوری اطلاعات کتابخانه ­ای جهت بررسي نيازهاي افراد با توان پايين حركتي، معيارهاي طراحي انسان­-محور در طراحي معابر شهري و استانداردهاي مرتبط صورت پذيرفته است. همچنين بازديد و جمع­ آوري اطلاعات ميداني جهت بررسي چالش­هاي پيش روي معلولان و سالمندان در معابر شهري از برخي خیابان­ها، چهارراه­ها به­ عمل آمده و از نتايج مطالعات و مقالات ارزشمند در اين زمينه نيز استفاده شده است.

واژگان کليدي: معابر شهری، طراحی انسان– محور، معلولان، سالمندان

 

طراحی مرکز تفریحیسالمندان با رویکرد ارتقاءسطح زندگی (نمونه موردمطالعه: شهررشت)

احمد احمدی راد، رضا گرشاسبی

چكيده

امروزه سالمندی به عنوان یک پدیده مهم جهانی بوده که این امر به دلیل افزایش جمعیت سالمندان جهان می باشد که در آینده ای نه چندان دور پدیده ای برای کشور عزیز ما نیز خواهد بود که نیازمند بررسی همه جانبه و مدیریت و برنامه ریزی می باشد. با توجه به اینکه نگرش فعلی مراکز نگهداری و اقامتی سالمندان در سطح کشور، از نظر نویسندگان این مقاله، ناکافی و بدون بررسی هوشمندانه نیازهای همه افراد این قشر عزیز جامعه است.این پژوهش یک مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی و در زمره تحقیقات کاربردی می باشد. در پژوهش حاضر از ابزار پرسشنامه و مصاحبه برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز استفاده شده و اطلاعات مورد نياز براي انجام اين تحقيق به دو صورت اسنادي (كتابخانه‌اي) و میدانی جمع‌آوري گردیده است. جامعه آماری این تحقیق کلیه سالمندانی به تعداد 384 نفر و به روش خوشه ای انتخاب و مورد پرسشگری مستقیم قرار گرفتند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده گردید.

یاقته های پژوهش بر روی سالمندان شهر رشت حاکی از این است که، برخورداري از امكانات رفاهي و مشارکت اجتماعی از نیازهای اساسی دوره سالمندی است (75%)، احداث مراکز تفریحی برای سالمندان در شهر رشت در افزایش امید به زندگی آنان اثرگذار است (84%) و مراکز رفاهی و تفریحی متناسب با نیازهای سالمندان سالم در ایران وجود ندارد (89%). از سوی دیگر فعالیت های هنری، روزمره، فرهنگی، ورزشی، تفریحی، مذهبی و اجتماعی و همچنین سبک معماری مراکز تفریحی سالمندان نقش مهمی در افزایش نشاط، شادابی و افزایش امید به زندگی سالمندان دارد.

واژگان كليدي: مرکز تفریحی، سالمندان، کیفیت زندگی، رشت

 

بررسی کالبدی فضای اقامتی و نگهداری در خانه سالمندان

عباس حیدری، منصور نیکپور

چکیده

جمعیت سالمندان به دلیل پیشرفت های پزشکی و کاهش مرگ و میر و همچنین کاهش آمار زاد و ولد رو به افزایش است. لذا می بایست برای مواجهه شدن با این افزایش جمعیت سالمندان آمادگی و برنامه ریزی دقیقی صورت گیرد. بی توجهی به نیازهای روحی و جسمی سالمندان سبب کم رنگ تر شدن امید و رضایت از زندگی در سالمندان شده و باعث می شود ضعف های دوران پیری نمود بیشتری پیدا کنند. خانه سالمندان اولین و ساده ترین راه حلی است که جهت رفع مشکلات سالمندان مطرح شده اما به دلیل برطرف نشدن برخی از نیازهای سالمندان از جمله نیازهای روحی آنها الگوی دیگری در غرب به نام دهکده سالمندی مطرح و اجرا گردید. هدف از این تحقیق رسیدن به یک فضای اجتماعی و عملکردی در جهت رفع تمامی نیازهای سالمندان می باشد. اما عدم توجه به نیازهای روحی و روانی و همچنین شرایط جسمانی سالمندان در طراحی فضاهای کالبدی سرای سالمندان سبب افزایش افسردگی و کاهش امید به زندگی در این قشر می گردد. این تحقیق بنا دارد به بررسی کالبدی فضای نگهداری خانه سالمندان در جهت رفع نیازهای آنان بپردازد . این تحقیق از نوع کیفی و از طریق مطالعات کتابخانه ای و با ابزار فیش برداری به همراه مرور متون و منابع انجام گرفته است . نتایج تحقیق نشان می دهد که توجه به فضای نگهداری خانه سالمندان به رفع نیازهای روحی وجسمی و همچنین رشد شخصیت سالمندان می انجامد. یافته های این تحقیق مورد استفاده طراحان و معماران در جهت خلق فضای اقامتی مناسب برای رفع نیازهای روحی و جسمی سالمندان قرارگیرد.

کلمات کليدي: خانه سالمندان ، فضای نگهداری خانه سالمندان ، ارتقاء کیفیت زندگی سالمندان


مبلغ قابل پرداخت 9,900 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۵ فروردین ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 2558

کرج، آزادگان، ابتدای بلوار مطهری، خیابان شهید سبحانی، پلاک48، واحد4

ارائه پایان نامه، پروپوزال، تحقیق و مقاله معماری و شهرسازی

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما