3 مقاله با موضوع نور در فضاهای آموزشی(فایل word قابل ویرایش)
فایلهای مقالات این پروژه به صورت word و قابل ویرایش ارائه شده است. با توجه به اینکه این مقالات در همایش هاي ملي منتشر شده است، منبع ارزشمندی برای مطالعه و ارائه پروژه های دانشگاهی است.
عناوین:
-بررسی نقش نور طبیعی در فضای آموزشی
-نورپردازی و ایجاد امنیت روانی در محیط های یادگیری
-بررسی نور مصنوعی در فضای آموزشی
بررسی نقش نور طبیعی در فضای آموزشی
محمدحسین عابدی، اعظم صداقت مند
نورطبیعی، جزء اساسی و ضروری در ساختمان و از عوامل مؤثر بر ارزش فضایی است که در کنار عناصر و مفاهیم دیگر از قبیل ساختار "نظم فضایی" مصالح و رنگ مطرح می شود. از آنجا که اصلی ترین عامل در فرآیند یادگیری تمرکزاست. و نور طبیعی باعث افزایش تمرکز شده و ارتقاء سطح کیفی آموزش را درپی دارد و یک وسیله مهم در دست یافتن به پایداری است این مقاله با هدف رویکرد نور طبیعی در فضای آموزشی سعی در استفاده بهینه و هرچه بیشتر از آن در فضاهایی که در تعامل با انسان باعث بهره وری و کارآیی هرچه بیشتر می شود را دارد. بنابراین ابتدا نورطبیعی و تاریخچه آن و سپس بیان روشها و راهکارهای مطلوب جهت استفاده از آن در فضای آموزشی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. دراین مقاله از روش میدانی-کتابخانه ای استفاده شده است که در قسمت ادبیات موضوع، نور به عنوان کاربردی ترین عنصر مجزا در تولید کیفیت ها در گذشته تا امروز، همچنین کیفیت نور در جهات مختلف و راهکارهای مطلوب ساختن و رفع معایب آن را شامل گردیده است. نتیجه کلی پژوهش بیانگر آن است که نور طبیعی در تمامی فضاها می تواند به نحو مطلوب و پسندیده به کارآید و ساختار و کیفیت بنا را تحت تأثیر قرار دهد.
واژگان كليدي: نور، طبیعی، فضا، تمرکز، معماری
نورپردازی و ایجاد امنیت روانی در محیط های یادگیری
لادن اسدی، مسعود محمودي، علی اسمی
چكيده
بهداشت روانی دانشآموزان، اگر نگوییم بیشتر از سلامت جسمانی آنها حائز اهمیت است لااقل به همان اندازه مهم و قابل توجه میباشد. در علم روانشناسی، بهداشت روانی به قابلیت برقراری ارتباط، هماهنگی با دیگران، تغییر و اصلاح محیط فردی و اجتماعی، حل تضادها و تمایلات شخصی به طور منطقی، عادلانه و مناسب گفته میشود. محیط های یادگیری باید هماهنگ با نیازهای روحی و خواسته های روانی دانشآموزان طراحی گردد. دانش آموزی که از امنیت روانی برخوردار است قادر میباشد به خود احترامگذارد و میتواند تواناییهایش را درحد واقعی و همانطور که هست قلمداد کند، در مدرسه ارتباط خوبی با همکلاسیهایش برقرار سازد و دوستی و احترام دیگران را جلب نماید. این شخص در آینده از اعتماد به نفس بالا و روحیهای شاد برخوردار میباشد. دانش آموزانی که از امنیت روانی برخوردار هستند، میتوانند از مهارتهای گوناگونی که در مدرسه کسب میکنند با اعتماد به نفس کامل و به موقع استفاده نمایند و در مواقع حساس درست تصمیم گیرند. یادگیری بخش مرکزی از زندگی یک انسان است و مدرسه نقش مؤثری را در یادگیری ایفا می نماید. انسان در دوره ای از زندگی خود حداقل 6 ساعت از شبانه روز را در محیطهای آموزشی سپری می نماید و بخشی از راحتی جسمی و روانی او به محیط فیزیکی مدرسه برمیگردد. عمدهترین فعالیتی که در یک فضای آموزشی صورت میگیرد، کار بصری، توجه، تمرکز و یادگیری است؛ بنابراین یک فضای آموزشی مناسب باید شرایطی را فراهم سازد تا این فعالیتها به بهترین وجه ممکن انجام گیرد. در یک مدرسه تنها کلاسهای درس به عنوان فضاهای یادگیری مطرح نمیباشد بلکه تمامی فضاهای مدرسه از جمله ورودی، راهروها و فضاهای جمعی، حیاط، فضاهای انعطافپذیر و ... و نیز جزییاتی مانند رنگها، نورپردازی، بافت و مصالح و ... در فرآیند یادگیری مؤثر میباشد. وجود شرایط محیطی مناسب و مطلوب میتواند در یادگیری صحیح مناسب باشد. از جمله عوامل قابلکنترل و قابل اندازهگیری در محیطهای یادگیری جهت دستیابی به شرایط محیطی مطلوب عبارتند از: عامل نور. دراین مقاله سعی برآن داریم، تأثیرات نور را بر انسان و محیطهای انسانی (نمونه موردی: فضاهای آموزشی) و نیز چگونگی تأمین شرایط و آسایش مطلوب برای انسان را مورد بررسی قرار دهیم.
واژگان كليدي: نور، نور طبیعی، نور مصنوعی، یادگیری، فضای آموزشی، آسایش مطلوب
بررسی نور مصنوعی در فضای آموزشی
نازلی پاکرو، پریسا دراج ، علیرضا قهرمانی
خلاصه
انسان از طریق بینایی می آموزد و در این راستا نور ارتباط تنگاتنگی با بینایی دارد لذا نور در یادگیری تاثیر به سزایی دارد. در این مقاله ابتدا به تعریف نور ، منابع نور و تاثیر آن در محیط آموزشی پرداخته شده است. برای بالا بردن راندمان یک محیط آموزشی که امنیت و آسایش بصری را برآورده میکند نیاز است که این مبحث به درستی کارشناسی شود. برخورداری معلمان و دانش آموزان از فضاهایی با کیفیت فیزیکی مطلوب یکی از راههای موثر بهره وری بیشتر از سرمایه های انسانی و مادی میباشد. دو نوع نور طبیعی ومصنوعی وجود دارد. در این مقاله سعی بر این شد که انواع نورهای مصنوعی را از نظر خیرگی ، شدت نور و غیره مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان به یک شرایط مطلوب روشنایی در یک محیط آموزشی رسید و برای جلوگیری از کنتراست و آشفتگی به محاسبه درست روشنایی بر حسب واحد لوکس پرداخت. همچنین سعی براین شد که به بررسی نور پردازی مطلوب در مسیر سیرکلاسیون ، واحد آموزشی ، کتابخانه و ... در یک واحد آموزشی پرداخت در این مقاله با روش تفسیری تحلیلی توانسته شده است تاحد زیادی معایب و مزایای نورپردازی مصنوعی در کلاس درس را بررسی و نسبت به رفع ، راه حلهای موثری را پیشنهاد دهد و نتیجه حاصل از این بررسی رسیدن به یک راندمان بالا در برطرف کردن کاستی های نور طبیعی به کمک نور مصنوعی در یک محیط آموزشی است که علاوه بر آن باید راندمان یادگیری در مراکز آموزشی به حداکثر برسد.
کلمات کلیدي :نور ، نورپردازی ، محیط آموزشی ، نور مصنوعی ، راندمان یادگیری
مبلغ قابل پرداخت 5,500 تومان