6 مقاله علمی با موضوع باغ ابرانی-بخش اول (فایل word قابل ویرایش)
فایلهای مقالات این پروژه به صورت word و قابل ویرایش ارائه شده است. با توجه به اینکه این مقالات در همایشهاي ملي منتشر شده است، منبع ارزشمندی برای مطالعه و ارائه پروژه های دانشگاهی است.
عناوین:
-تجلًی هویت شهری در فضا سازی محیط های سبز شهری با الگو برداری از باغ سازی ایرانی
-مقایسه باغ های ایرانی با فضاهای سبز امروزی
-طرح و طیران در باغ ایرانی:در جستجوی حقیقت معنا در باغ ایرانی
-بازشناسی اصول منطقی در باغسازی ایرانی
-باغ ایرانی مکانی برای گفتگوی انسان و طبیعت
-باغ ایرانی گامی به سوی توسعه پایدار
تجلًی هویت شهری در فضا سازی محیط های سبز شهری با الگو برداری از باغ سازی ایرانی
محمدحسن یزدانی، هادی جوادزاد اقدم، اکبرشریفی نیا، رسول طایفه عیسی خواجه لو
الگوی امروزی فضاهای سبز شهری برگرفته از فرهنگ غربی است. این کشورها به نوعی در معماری و طراحی خود برون گرا بوده و تفاوت های اساسی، فرهنگی و ایدولوژیکی با فرهنگ و معماری کشور ما دارند. این پژوهش با روش توصیفی ، تحلیلی بیان می دارد که، قرار گیری در فضایی با چشم اندازهای شهری متفاوت که بخشی از آن یادآور گذشته ای پر افتخار در فرهنگ و هنر است، ذهن مخاطب را در حالت دوگانه ای از وابستگی عاطفی به گذشته و شوق رسیدن به آینده ای پرافتخار قرار می دهد و پیوسته وی را به جستجوی حیات و درک هویت فردی و جمعی خویش وادار می کند. بنابراین لزوم توجه به باغ سازی ایرانی می تواند راه گشای مناسبی جهت ایجاد هویت در فضا سازی محیط های سبز شهری باشد.
واژههاي كليدي: هویت شهری، محیط های سبز شهری، باغ سازی ایرانی.
مقایسه باغ های ایرانی با فضاهای سبز امروزی
روناک ملکشاهی
در این مقاله سعی بر آن داریم که باغ و فضای سبز را بطور جداگانه بررسی و با هم مقایسه کرده و تفاوت هایی که بسیاری از مردم نادیده می گیرند را در آنها آشکار سازیم. که تحقیق را با پاسخ دادن به چند سوال شروع می کنیم، تفاوت باغ و فضای سبز در چیست؟ چرا فضای سبز امروزی با گذشته فرق دارند؟ چرا بهشت را به باغ (نه فضای سبز) تعبیر کرده اند؟ آیا مقایسه این دو منطقی است؟... .روشهای زیادی برای پاسخ دادن به این سوالات وجود دارد، اما ما در اینجا با پرسش و تحقیق از چندین نفر و تجربیات آنها و مطالعه کتاب اکتفا کرده ایم.فرهنگ ایرانی انسان را جدا از طبیعت نمی بیند بلکه او را همراه با سایر عناصر طبیعت و جزء لا ینفک آن می بیند و دل سپردن به طبیعت و استفاده از مناظر طبیعی را علاوه بر اینکه پی بردن به آیات و نشانه های خدا می بیند، موجب حفظ بصر و نشاط روان آدمی می داند.باغ به خاطر مصنوع بودنش اثری است هنری و به خاطر ارزش فرهنگی، معمارانه و محیطیش میراث تمام جماعتی است که از آن بهره مند می شوند. هدف از باغسازي تكرار الگوها و فرم هاي تاريخي باغ ها نيست بلكه شناسايي و تداوم اصول ساخت آن ها از قبيل محصور بودن فضا، نظم آب و گياه، توجه به هندسه محيط، استفاده از فرم هاي ساده و تأكيد برارتباط بين اجزاي طراحي با طرح كلي باغ است كه ملحوظ داشتن اين موضوعات، در صورت تعهد و آگاهي طراح به فرهنگ اسلامي ايراني خواهند توانست نمايشگر قوانين و اصول حاكم بر طبيعت از قبيل نظم، وحدت و تعادل باشند. باغ ایرانی و نظم حاکم بر آن در زمان طولانی و همراه با تحولات تمدن وشکل گیری فرهنگ ایرانی حاصل شده است که این نظم مبتنی بر دیدگاههای دقیق نمادین وتمثیلی نشات گرفته از دین ( زرتشت و سپس اسلام ) فرهنگ ایرانی بوده است. همه ادیان الهی انسان را موجودی رانده شده ازبهشت می دانند و او را به بهشت موعود وعده داده اند. یکی از خصوصیات باغ های ایرانی وسعت آنها است، همانطور که باغ های معروف و وسیعی در ایران وجود داشته است.اما فضای سبز با باغ فرق دارد و باید در طراحی آن توجه لازم را داشت، تا کلیه افراد با مشاهده آن متوجه تفاوت شوند و امکان مقایسه برای آنها وجود داشته باشد.
واژگان کلیدی: فضای سبز، طبیعت، باغ، بهشت، منظر
طرح و طیران در باغ ایرانی:در جستجوی حقیقت معنا در باغ ایرانی
نسیبه کنعانی،مائده کنعانی
باغهای ایرانی رمزهایی از حکمت و عرفان اسلامی در خود نهفته دارند.آنها بازسازی رخداد کیهانی و زایش دوباره جهان مینوی هستند.معماران مسلمان با یافتن حضور از دست رفته اولیه و انطباق با مرتبه وجود ، اساس طرح خود را سامان دادهاند که در آن باغ با طبیعت خود و تسلط عناصر تلطیف کننده مانند آب و درخت و آسمان موجب فراموشی جسمیت میشود و آدمی را با ساحت معنوی مرتبط میسازد.در این مقاله با بهرهگیری از روش تحلیلی-توصیفی،مبانی و اصول جهانبینی اسلامی به عنوان منبع استخراج معانی موثر در باغ ایرانی برگزیده شده و مفاهیمی چون توحید،وحدت درکثرت و تجلی پروردگار در عالم خلقت تبیین شدهاند.درادامه نمونههایی از ابزارهای معماری که میتوانند در بیان مفاهیم منبعث از جهانبینی اسلامی مورد توجه معماران باغ ایرانی قرارگیرند ازجمله هندسه،نور،نماد مورد بررسی قرار گرفتهاند.در حقیقت پژوهش حاضر به دنبال آن است که چگونه معماران ایرانی با استفاده از اصول طراحی توانستند میان عناصر باغ ایرانی و جهانبینی اسلامی پیوندی برقرار کنندکه در آن، هماهنگیهای اطراف به روح امکان میدهد خود را از شر اندیشههای منحرفکننده برهاند و به حالتی آرام و معنوی دست یابد.درواقع این باغها مبتنی برتصور روحانی از جهان است وهدف آن نزدیک تر کردن رویت کننده به خداست.
واژههاي كليدي: باغ ایرانی ، جهانبینی اسلامی ، معنویت ، اصول طراحی
بازشناسی اصول منطقی در باغسازی ایرانی
معین مرادی، سمیرا بنی اسدی، انسیه بهرامی
چکیده
در دهه ی اخیر با توجه به نیازهای جسمی و روحی انسان که در اثر توسعه و صنعتی سازی به وجود آمده هر روز ارتباط طبیعت با محیط مصنوع بیشتر قابل درک گردیده و این مورد تا آنجا پیش رفته که طبیعت در تمام جوامع به مثابه میراث فرهنگی قابل تامل شده و باغسازی ایرانی نیز به دلیل ترکیب هوشمندانه در خلق فضاهایی انسان محور توانسته سعی در ایجاد آرامش روانی و آسایش فیزیکی کاربرانش کند، و تا آنجا پیش رفته که سه رویکرد مفهومی، کارکردی و زیباشناختی را تحت تاثیر خویش قرار داده و این امر در اصل رمزی برای پایداری بنا گردیده است، در حالی که معمار مسلمان با ترویج جهان بینی اسلامی توانسته بهشتی را در این عالم طرح کند که با خصوصیات این دنیا مطابقت داشته باشد، اما تصویری از آخرت را تداعی کند، از این رو این تحقیق با هدف بازآفرینی چنین فضایی سعی بر بازشناسی اصول منطقی در باغسازی بر آمده و از آنجا که باغ ایرانی مزین به نظم و تناسب، برخوردار از حرمت و محرمیت، منزه از بیهودگی و افراط و تفریط، مساعد با قناعت و صرفه جویی و مجهز به پایداری بوده همواره مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت الگویی را متناسب با فرهنگ و نیاز جامعه مطابق با شرایط محیطی معرفی ساخته است.
واژههاي كليدي: باغسازی ایرانی، فضای پایداری، الگوی فرهنگی، بازآفرینی، اصول باغسازی
باغ ایرانی مکانی برای گفتگوی انسان و طبیعت
محسن دورخیز،آناهیتا مکوندی، مهدی مکوندی
چکیده
هرپديده و هرتجلي خود به نحوي هدايتگر انسان به اصل است وآن رانمیتوان بيمعنيدانست.طبیعت پديده زيبايي است که بايد آثار لطف وجمال وجلال خداوند گردون سپهر را در آن جستجو کرد.دراین میان باغسازی یکی از کهنترین هنرهای ایرانیان است که دارای سنتهای ارزشمند و قدرتی معنوی است و راز ورمزهای زیادی در آن نهفته است. بسياري از كتب درخصوص باغ ايرانی توصيفاتي را به رشته تحريردرآوردهاند و آن را تمثیلی از بهشت میدانند؛ درحالیکه درلابه لاي كتب و مقالات ارايه شده مقالاتی همبه این مطلب پرداخته اند که دنیا برای آماده شدن جهت رفتن به بهشت است، نه برای ساختن بهشت. در این مقاله سعي براین است تا باتوجه فرهنگ ایرانی،نشان داده شود، در واقع باغ ايراني مجموعهاي ملكوتي است كه آفريده هاي الهي را به نحوي در خود جاي داده كه نه تنها نيازهاي فيزيكي آدميان (بعدكاركردي وزيباشناختي) را برآورده سازد، بلكه به بعد ماوراءالطبيعه و معنوي آن نيز توجه ميكند (بعدمفهومي). همين مسئله باعث بقا و تداوم آن درطول زمان و شاخص شدن آن به صورت مجموعهاي واحد شده است. در ادامه مقاله ایدههایی که به این نیازها پاسخ میدهد را مورد بررسی قرار گرفته، درنهایت با این نتیجه که باغ محل گفتمان بین انسان و طبیعت است که او را به مبدأ هستی سوق میدهد به سرانجام رسیده است.
واژههاي كليدي: باغ ایرانی،انسان،طبیعت،نیاز روحی و جسمی انسان
باغ ایرانی گامی به سوی توسعه پایدار
حسن سجادزاده ، رامونا حیدری فر، فرانک حمیدی
پایداری شهرها، نه در مبارزه با طبیعت، بلکه در آشتی و انسجام با نیروهای آن نهفته است. طراحی پایدار محیطی نوعی نزدیک شدن به محصول طراحی است که بهره مندی از ویژگیهای درونی بستر و شرایط محیطی را به حداکثر رسانده، در حالی که شرایط نامطلوب حاصل از این ساخت و ساز را به حداقل سوق می دهد. بسیاری از روش های طراحــی و برنامه ریزی معماری های سنــــتی، مثال های خوبی برای معماری پایدار می باشند و استفاده مناسب از منابع بومی مطابقت یافته با مهارت های محلی را که برای ساخت یک محیط مصنوعی ترکیــب شده اند ارائه می دهند که با نیاز های مـــردم تطابق دارند.باغ ايراني رخدادی کیــــهانی در شهرسازي و معـــاری سنــــتی ايــران است که دارای جايگــــــاهي بلند مرتبه و رفيع می باشـــد و مي تواند به عنوان راه گشایی براي ارتقاء پايداري شهرهاي امروز نقش داشـته باشد.
واژههاي كليدي: باغ ایرانی، معماری پایدار، طراحی پایدار، محیط
مبلغ قابل پرداخت 9,000 تومان