آمار سایت

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 21
  • بازدید دیروز : 265
  • بازدید کل : 1053861

8 مقاله با موضوع شهرهای جدید- بخش اول(فایل word قابل ویرایش)


8 مقاله با موضوع شهرهای جدید- بخش اول(فایل word قابل ویرایش)

8 مقاله با موضوع شهرهای جدید- بخش اول (فایل word قابل ویرایش)

 

فایل‌های مقالات این پروژه به صورت word و قابل ویرایش ارائه شده است. با توجه به اینکه این مقالات در همایشهاي ملي منتشر شده است، منبع ارزشمندی برای مطالعه و ارائه پروژه های دانشگاهی است.

عناوین:

-بررسی رابطه بین اعتماد مردم به مسئولین و تعهد مردم به طرحهای شهری نمونه موردی :شهر جدید سهند

-راهکارهای ایجاد هویت شهری در شهرهای جدید (نمونه موردي شهرجديدگلبهار)

-بررسی مولفه های تاثیر گذار بر هویت شهرهای جدید

-امکان سنجی توسعه شهرک های پایدار با محیط زیست با الگو پذیری از معماری سنتی ایران(مطالعه موردی شهرهای جدید در تهران و قم)

-ارزیابی میزان آسیب پذیری زیرساخت های شهر جدید صدرا با رویکرد پدافند غیرعامل

-بررسی میزان بهره مندی مسکن مهر از انگاره های اسلامی (نمونه موردي: مسكن مهر شهر جدید شيرين شهر اهواز)

-ارزیابی میزان موفقیت شهرهای جدید با استفاده از مدل TOPSIS(شهرهای جدید صدرا شیراز، بینالود نیشابور، رامشار زابل)

-نمود کالبدی پایداری اجتماعی در شهر جدید پردیس

 

بررسی رابطه بین اعتماد مردم به مسئولین و تعهد مردم به طرحهای شهری نمونه موردی :شهر جدید سهند

حسین سعدلونیا

چکیده

از آن جایی که تعهد به طرحهای شهری از عوامل مهم مشارکت مردم در طرحهای شهری و تحقق برنامه ریزی مشارکتی است؛بدین منظور در این مقاله به بررسی رابطه بین اعتماد مردم به مسئولین به عنوان اصلی از اعتماد نهادی و سرمایه اجتماعی و تعهد مردم به طرحهای شهری در شهر جدید سهند با استفاده ازآزمون همبستگی پیرسون و نرم افزار SPSS پرداخته شده است.روش تحقیق همبستگی و کاربردی است . به این خاطر از 126 نفر از شهروندان شهر با استفاده از پرسشنامه و طیف لیکرت پرسشگری شده استاعتماد مردم به مسئولین از زیر شاخص های قانونگرایی مسئولین،توجه به مردم،شفافیت، مسئولیت پذیری تشکیل شده وهمچنین تعهد مردم به شهر از زیر شاخص های تعلق به شهر،تعهد به اموال عمومی و تعهد به نظافت شهر و تعهد به طرحهای شهری تشکیل شده است.نتایج آزمون اسپیرمن نشان داد که بین تعهد مردم به طرحهای شهر و اعتماد مردم به مسئولین با سطح اطمینان 99 درصد دارای رابطه مثبت هستند.

واژگان کلیدی :تعهد،اعتماد نهادی ،سرمایه اجتماعی،مشارکت،شهرجدید سهند

 

راهکارهای ایجاد هویت شهری در شهرهای جدید (نمونه موردي شهرجديدگلبهار)

محمدرضا مبهوت، فاطمه صديقي، مرضيه مرتضايي

 

چكيده

از جمله مسائلي كه امروزه كليه شهرها به خصوص شهرهاي جديد با آن روبرو هستند،نبود هويت مناسب براي آنهاست.بانگاه به روند شهرنشینی درایران و ازیاد جمعیت و در نتیجه بوجودآمدن شهرهای جدیدی که باهدف اسكان سرريز جمعيت كلان شهرها به وجود مي‌آيند و در آن حس تعلق مکانی وجود ندارد،فضاهایی با هویت برای این جمعیت،باعث توجه به مبحث هویت در قالب فضاهای سکونتگاهی شده است دارای اهمیت گردیده است،فضاهايی سرشار از حيات اجتماعي وهویت شهری.هویت یک شهر،در گرو تصویر و خاطراتی است که در ذهن ساکنانش ایجاد می کند.از معضلات شهرهای جدید نداشتن هویت و عدم تعلق ساکنان به شهری است که در آن زندگی می‌کنند.به دنبال آن هستيم كه چگونه می توان به شهرهای جدید هویت بخشید.دراین مقاله سعی میشود به روش تحلیلی_توصیفی به بررسی راهکارهای ایجاد هویت در شهرهای جدید پرداخته شود.

واژگان کليدي: هویت ،شهرهای جدید، حس تعلق مكاني

 

بررسی مولفه های تاثیر گذار بر هویت شهرهای جدید

مسعود صحیح ریگی،فرید فروزانفر

چکیده

در سال های اخیر به سبب افزایش جمعیت، شهرهای بزرگ با مشکلات عدیده‌ای از قبیل افزایش ترافیک، کمبود مسکن و به‌طبع آن افزایش قیمت مسکن روبه‌رو شدند. از طرفی نبود مسکن کافی در نزدیکی کارخانه ها به جهت استقرار یکجای نیروی کاری باعث شکل‌گیری شهرهای کوچک در اطراف شهرهای بزرگ گردید. تصورات ذهنی شهروندان و خاطرات آنها از شهر قدیم سبب بوجود آمدن قیاسی می‌باشد که شهروندان را در فرآیند برقراری ارتباط با محیط جدید خود دچار مشکل می‌سازد. این علل به مرور سبب آن میشود که شهرهای جدید تبدیل به خوابگاه‌هایی شوند که ساکنان آن هیچ حس تعلق‌خاطری نسبت به آن نداشته باشند و عدم وجود حس تعلق به شهر یکی از مشکلاتی است که شهرسازان در پی رفع آن می باشند. ساکنین این شهرها خود را متصل به کلان‌شهرها میدانند و مستعد هستند با بهبود اوضاع کاری و اقتصادی به شهر اصلی بازگردند و وجود چنین حسی در این ساکنین به لحاظ روانشناختی و شهرسازی مطلوب نمی باشد. این پژوهش در پی واکاوی علل ناتوانی شهرهای جدید در هویت‌بخشی به شهروندان خود می‌باشد و سعی دارد با شناسایی شاخصه‌های هویت‌ساز شهرها به اصول و راهکارهای طراحی به منظور ایجاد هویت در محیط‌های شهری بپردازد تا شهرهای کوچک و جدید هم بتوانند نیازهای روحی و روانی -علی الخصوص نیازهای هویتی و جامعه‌شناسی- شهروندان را همچون شهرهای اصلی و بزرگ برطرف کنند.

واژگان کلیدی: فقدان هویت-محیط شهری-خوابگاه-تعلق خاطر-کلان شهر

 

امکان سنجی توسعه شهرک های پایدار با محیط زیست با الگو پذیری از معماری سنتی ایران(مطالعه موردی شهرهای جدید در تهران و قم)

حجت ابراهیمی،سیدعباس میرعبدالباقی،محمدحسن مظلومان،نگار رحیمی مقدم

چکیده

با توجه به گسترده شدن نیازهای انسان و همچنین رشد سریع تکنولوژی و افزایش مهاجرت از سمت روستا به شهر ها، سبک ها و مدل های طراحی معماری با تغییر و تحول بزرگی همراه بوده که هر روزه ایده ها و سبک هایی جدید در خیابان های شهر خودنمایی می کند. با کمی تأمل در می یابیم که معماری سنتی ما بطور نسبی پایدار بوده است زیرا در طراحی اینگونه بناها عواملی چون فرهنگ، اقلیم، ارتباطات عملکردی مناسب و مصالح تأثیر گذار بوده است.اما این بناها به صورت نسبی پایدار بودند و هیچ بنایی به صورت صددرصد پایدار نیست،زیرا نیازهای انسان از فضا و روابط میان آن ها در معماری در طول زمان متغیر است.به همین دلیل ما در هر سبکی از معماری می توانیم به نوعی پایداری دست یابیم به شرطی که با اصول معماری پایدار همسو باشد.

در تحقیقات انجام شده این نتیجه حاصل شد که معماری اکوتک و معماری ارگانیک و تا حدودی تفکرات معماری پست مدرن به معماری پایدار نزدیک می باشد.نتایج به دست آمده از این بررسی ها نشان می دهد که با توجه به رشد روزافزون شهر نشینی و افزایش مصرف انرژی و همچنین تخریب محیط زیست باید در پی خلق آثاری باشیم که دوستدار محیط زیست باشد و همچنین با معماری پایدار حرکت کند.حال این مقاله سعی دارد که به چگونگی استفاده از انرژی های نو در معماری و توسعه شهرک های زیست پایدار واهمیت ابنیه پایدار در توسعه شهرهای پایدار و همچنین تحلیل شهرک هایی در استان قم و تهران با توجه به محوریت موارد زیر در شرایط زمانی خاص بپردازد: تعامل و سازگاری با محیط زیست- بهره بردن از انرژی های نو- تأثیر پذیری از شرایط فرهنگی و اقلیمی- برطرف کردن نیازهای به روز انسانی-قابل درک بودن بنا از هر لحاظ- الگو پذیری از معماری سنتی ایران.

کلمات کلیدی:توسعه پایدار، شهرک های پایدار، انرژی های نو، معماری سنتی ، قم و تهران

 

ارزیابی میزان آسیب پذیری زیرساخت های شهر جدید صدرا با رویکرد پدافند غیرعامل

علی سلطان، زهرا پاستون

چکیده

حیاتی بودن زیرساخت ها جهت تداوم سیستم شهری و حساسیت آن ها در مقابل بحران، برنامه ریزان و طراحان شهری را ملزم به تأمین پدافند غیرعامل در شرایط پیش از بحران می سازد. در دستیابی به این هدف، معیارهای متعددی از جمله ساختار فیزیکی، وضعیت مکانیابی، میزان ایمنی تأسیسات در برابر بحران و ... تأثیر گذارند. هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی میزان آسیب پذیری زیرساخت های (تأسیسات آب، برق، گاز، مخابرات) شهر صدرا با رویکرد پدافند غیرعامل در تحلیلی چندمعیاره و ارائه راهکارهایی جهت کاهش آسیب پذیری این زیرساخت ها در مواقع هجوم دشمن است. بدین منظور پژوهش حاضر ابتدا به بررسی چارچوب نظری و لزوم در نظرگیری پدافند غیرعامل برای زیرساخت های شهری با رویکردی تحلیلی – توصیفی پرداخته است؛ در ادامه جهت دستیابی به اهداف پژوهش عواملتأثیرگذار بر زیرساخت های شهری جهت تأمین پدافند غیرعامل به عنوان متغیرهای ورودی و نتایج محتمل پس از بروز بحران به عنوان متغیرهای خروجی در نظر گرفته شده است. مقادیر کمی این متغیرها با استفاده از درجه مطلوبیت زیرساخت های شهر صدرا در میزان برخورداری از معیارها، بدست آمده است. در گام بعد، پس از تشکیل ساختار شبکه، با استفاده از مدل AHP و نظر کارشناسان مربوطه معیارهای ورودی و خروجی وزن دهی شده و سپس با استفاده از مدل DEA این ارزیابی صورت گرفته است. در پایان پژوهش با توجه به نتایج حاصله پیشنهاداتی جهت کاهش آسیب پذیری این زیر ساخت ها ارائه شده است.

واژه‌هاي كليدي: آسیب پذیری، زیرساخت شهری، پدافند غیرعامل، تحلیل پوششی داده ها، شهر جدید صدرا

 

بررسی میزان بهره مندی مسکن مهر از انگاره های اسلامی (نمونه موردي: مسكن مهر شهر جدید شيرين شهر اهواز) 

نگین درنشان

چكيده

ورود اسلام به ايران، براي معماری ما بسیار مهم بود، که مسکن برای چه کسی و کجا ساخته می شود، تمام شرایط اقلیمی و اسلامي در نظر گرفته می شد. در معماری اصیل ایرانی-اسلامی فقط جسم مطرح نبود بلکه آرامش روح را در طراحی مسکن در نظر می گرفتند. متأسفانه در ساخت مسکن امروز، به ویژه مقوله ی گسترده ی مسکن مهر، کمتر توجهی به انجام پژوهش در این زمینه شده و همچنین بیشتر بحث سودجویی مطرح است و کمتر اهمیتی به مضرات مسکن امروزی داده می شود. در دهه اخیر مسئله ساخت و ساز مسکن مهر یکی از مسائل مهم تأثیرگذار بر معرفی معماری امروزی کشور مي باشد. در این مقاله به وي‍‍ژگي هاي معماری ایرانی-اسلامی و به تبع آن بررسي میزان بهره مندی تعاونی 39 مسکن مهر شیرین شهر اهواز از اين مهم پرداخته شده است. هدف این تحقیق بررسی میزان ایرانی-اسلامی بودن معماری مسکن مهر شیرین شهر اهواز می باشد. در نهایت با تهيه يك شابلون و مقايسه آن با پلان های موجود، اين نتيجه حاصل شد كه مسكن مهر شيرين شهر اهواز داراي 55 درصد ويژگي هاي معماري ايراني-اسلامي است. نتايج اين تحقيق عيني و مشخص و در حالت كلي كاربردي مي‌باشند.

 واژه‌هاي كليدي: خانه، مسکن مهر، معماری ایرانی-اسلامی، انگاره های اسلامی، الگوی مسکن ایرانی-اسلامی

 

ارزیابی میزان موفقیت شهرهای جدید با استفاده از مدل TOPSIS(شهرهای جدید صدرا شیراز، بینالود نیشابور، رامشار زابل)

معصومه سیاسر، اکبر کیانی

 

چکیده

به منظور تمرکز­زدایی از شهر­های بزرگ که دارای سر ریز جمعیتی هستند و محدودیت­هایی در گسترش فیزیکی دارند، ایجاد شهر­های جدید با هویت مستقل یا به صورت اقماری یکی از ایده­های غالب نزد متخصصان شهر­سازی و برنامه­ریزان شهری است. شهرهاي جديد سكونتگاه­هاي برنامه­ريزي شده­اي هستند كه به منظور حل معضلات جمعيتي و اقتصادي كلان شهرها و كشورها عموماً از ابتداي قرن بيستم پا به عرصه وجود گذاشتند گرايش به ايجاد شهرهاي جديد از سالهاي 1364 بطور غيررسمي در محافل مرتبط با شهرسازي كشور ايران نيز مطرح شد و نهايتاً در سال 68 با تصويب آن در مجلس شكل رسمي يافت. هدف مقاله حاضر ارزیابی میزان موفقیت شهرهای جدید با استفاده از مدل TOPSIS می­باشد. روش تحقیق توصیفی– تحلیلی و مبتنی بر مطالعات کتابخانه­ای، اسنادی و بررسی­های میدانی می­باشد. محدوده مورد مطالعه شامل سه شهر جدید (صدرا شیراز، بینالود نیشابور، رامشار زابل) است. شهرهای مورد نظر با توجه به 6 معیار کیفی (جذب سرریز جمعیت، ایجاد زیر ساخت­ها، مکانیابی صحیح، ایجاد اشتغال، ایجاد تعادل در نظام سلسله مراتب شهری، هویت مستقل) با مدل TOPSIS مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج به دست آمده از مدل تاپسیس، سلسله مراتب و اولویت­­بندی میزان موفقیت شهرهای جدید به این صورت A2>A1>A3 را نشان می­دهد. بنابراینA2 (صدرا شیراز) در رتبه 1، A1 (بینالود نیشابور) در رتبه 2، A3 (رامشار زابل) در رتبه 3 قرار می­گیرد.

کلمات کليدي: شهرهای جدید، شهر صدرا، شهر بینالود، شهر رامشار، مدل TOPSIS

 

نمود کالبدی پایداری اجتماعی در شهر جدید پردیس

کیانوش ناصرالمعمار ، سید سامان سلیمی

چكيده

شهرهای جدید به عنوان اجتماع های برنامه ریزی شده ای در پاسخ به اهداف از پیش تعیین شده ایجاد شده اند که دارای تاریخ تولد مشخصی هستند و در زمان کوتاه و معینی ساخته می شوند.معمولاٌبرنامه ریزی شهرهای جدید مبتنی بر پیش بینی جمعیت است تا این جمعیت ، تضمینی پایه ای برای پیش بینی نیازهای کالبدی اقتصادی و اجتماعی آینده باشد.جدا از مهمترین مشغله ساکنین چنین شهرهایی که فقدان فعالیت های اقتصادی در شهرهای جدید است. خودکفایی از نظر اجتماعی و فرهنگی و مدیریتی ،خوابگاهی شدن این گونه شهرها ،کیفیت معماری پویایی فضاهای مرکزی و محورهای اصلی را می توان از مهمترین عوامل تاثیرگذار در موفقیت یا عدم موفقیت این گونه شهرها دانست.مجموعه عوامل یاد شده همگی ریشه در کیفیت زندگی افراد جامعه دارد که پاسخ آن را می توان در معنای دیگری در مبحث پایداری اجتماعی جستجو کرد. در این تحقیق با زمینه مطالعات کتابخانه ای به بررسی فاکتورهای کالبدی پایداری اجتماعی به روش تحقیق پیمایشی و مشاهده در شهر جدید پردیس پرداختیم و نتیجه حاصل گویای موفقیت وعدم موفقیت هر یک از فاکتورها در شهر جدید پردیس می باشد.

واژه‌هاي كليدي: پایداری اجتماعی ، شهر جدید پردیس


مبلغ قابل پرداخت 9,900 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۴ فروردین ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 2293

کرج، آزادگان، ابتدای بلوار مطهری، خیابان شهید سبحانی، پلاک48، واحد4

ارائه پایان نامه، پروپوزال، تحقیق و مقاله معماری و شهرسازی

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما