آمار سایت

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 7
  • بازدید دیروز : 265
  • بازدید کل : 1053847

7 مقاله با موضوع شهرهای جدید- بخش دوم(فایل word قابل ویرایش)


7 مقاله با موضوع شهرهای جدید- بخش دوم(فایل word قابل ویرایش)

7 مقاله با موضوع شهرهای جدید- بخش دوم(فایل word قابل ویرایش)

 

فایل‌های مقالات این پروژه به صورت word و قابل ویرایش ارائه شده است. با توجه به اینکه این مقالات در همایشهاي ملي منتشر شده است، منبع ارزشمندی برای مطالعه و ارائه پروژه های دانشگاهی است.

عناوین:

-نحوه شکل گیری شهر از دیدگاه دین اسلام و ارایه الگویی برای طراحی شهرهای جدید به شیوه ایرانی -اسلامی

-برنامه­ ريزي ترنسکت در شهر جدید هشتگرد

-بررسی جایگاه شهرهای جدید در آمایش سرزمین - مطالعه موردی شهر جدید بینالود

-الگوی طراحی شهرهای جدید به شیوه ایرانی- اسلامی

-بررسی شاخص های توسعه پایدار شهری (نمونه مطالعاتی: شهر جدید هشتگرد)

-بررسی توسعه پایدار در شهرهای جدید

-نگرشی بر قابلیت‌ها و تنگناهای شهرهای جدید در کشورها توسعه‌یافته و در حال توسعه در راستای توسعه‌پایدار شهری

 

نحوه شکل گیری شهر از دیدگاه دین اسلام و ارایه الگویی برای طراحی شهرهای جدید به شیوه ایرانی -اسلامی

اکرم سلامتی زارع، علی گل شکوه

چكيده :

اسلام تاکید خاصی بر فرم و طراحی شهر دارد.شهر اسلامی منطق اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در استخوان بندی فضایی طرح و کاربری دارد و به راحتی می تواند با عملکرد های جدید تطبیق پیدا کند و همخوانی خود را با محیط طبیعی، مذهبی و اجتماعی – فرهنگی حفظ کند.در این میان با توجه به تاریخ کهن و دینی مردم ایران در شهرهای (اصیل) ایران می توان کمال هماهنگی و یکپارچگی اجزایی مانند: مسجد، مدرسه، بازار و میدان را در هیئت یک کل واحد به چشم دید. شناخت این ارزش ها و مولفه های اسلامی – ایرانی و انعکاس آنها در کالبد شهر می تواند برای برنامه ریزی و طراحی شهرهای جدید درس های ارزنده ای به دنبال داشته باشد و از بروز بحران های اقتصادی، اجتماعی و هویتی جوامع شهری که تا حدود زیادی ریشه در ویژگی های ریخت شناسی شهرهای کنونی دارد، جلوگیری نماید.در این مقاله با هدف ارایه الگوی طراحی شهرهای جدید به شیوه ایرانی – اسلامی با روش تحقیق توصیفی – تحلیلی، ضمن تعریف شهر اسلامی، عناصر و مولفه های اصلی آن، به تحلیل وضعیت کنونی شهرها و مقایسه آنها با شهرهای ایرانی – اسلامی کهن پرداخته، نحوه انعکاس و روز آمدی ارزش های حاکم بر آنها در طراحی شهرهای جدید آینده ارائه می شود.

واژگان كليدي: شهر اسلامی،شهر ایرانی-اسلامی،الگوی طراحی شهری،صفات شهر اسلامی

 

برنامه­ ريزي ترنسکت در شهر جدید هشتگرد

میثم پورانیان

چكيده

دانش شهرسازی جدید بهترین راه­ حل شناخته شده برای طراحی و توسعه حومه­ ها به عنوان شهرهای کوچک است. در و مقابل، ورود اتومبيل گسترش استفاده از آن در قرن بيستم باعث توسعه زيستگاه هاي شهري و تفوق آنها بر روستاها شده است. تفاوت در مورفولوژي اين زيستگاه­ها پيدايش نظريه­ها و مدل­هاي مختلفي را در پي داشته است که مي­توان از ترنسکت به­ عنوان يکي از جديدترين اين مدل­ها نام برد.روش ترنسکت به عنوان یک راهبرد در برنامه­ریزی برای ساماندهی عناصر شهری مانند بنا،کاربری،دسترسی و تمامی عناصر فیزیکی مجتمع­های زیستی به طریقی که ویژگی­های محیط­های شهری و روستائی را حفظ نماید مورد استفاده قرار می­گیرد.ترنسکت روش تحلیلی و یک استراتژی برای برنامه­ریزی است.ترنسکت برش عرضی از محیط زیست به منظور بیان طیف­های مختلف زیستگاه­های طبیعی بوده و نخستین بار توسط زیست شناسان و بوم شناسان به منظور مطالعه همزیستی گیاهان و جانوران در زیست­گاه­های طبیعی مورد استفاده قرار گرفته است. برنامه ­ريزي ترنسكت به معني اختصاص دادن كدي مشخص براي هريك از بخش­هاي برش عرضي است .روش تحقيق در اين مقاله کيفي مي­باشد و در پي آن است که ضمن مطرح نمودن مدل برنامه­ ريزي ترنسکت، به توصيف اجمالي انواع آن پرداخته و در نهايت به نتایج عینی براي شهرجدید هشتگرد دست يابد.

واژه‌هاي كليدي:ترنسکت،کدگذاری هوشمند،منطقه بندی

 

بررسی جایگاه شهرهای جدید در آمایش سرزمین - مطالعه موردی شهر جدید بینالود

علیرضا شیرخانی، مریم مرادی

چکيده:

تحولات جمعیتی کشور در دهه های اخیر بیانگر رشد سریع جمعیت و به موازات آن تسریع روند شهرنشینی بوده است. با توجه به این امر مهم تأمین مسکن شهروندان به یکی از اصلی ترین برنامه های دولت مبدل شده است. حجم بالا و رو به ازدیاد تقاضای مسکن، عملاً تأمین زمین شهری مورد نیاز در داخل شهرها را بسیار مشکل و پرهزینه ساخته است. افزایش سریع جمعیت شهرنشین استان خراسان رضوی و تمرکز حدود نیمی از جمعیت شهرنشین این استان در شهر مشهد این شهر را به دومین کلانشهر کشور مبدل نموده است. به دلیل توانمندی های موجود در این استان اعم از زیارتی، اقتصادی، تجاری و طبیعی شهر مشهد همواره شاهد افزایش جمعیت بوده است. عوامل گوناگونی از قبیل جنگ تحمیلی 8 ساله و همچنین تحولات سیاسی داخلی کشورهای همسایه از قبیل افغانستان سیل عظیمی از مهاجران غیربومی را راهی این استان کرده است. برای جلوگیری از چنین روندی به منظور ساماندهی رشد و توزیع مناسب جمعیت در راستای اهداف آمایش سرزمین دو شهر جدید گلبهار و بینالود در این استان مکان یابی و احداث شد. هدف از این پژوهش بررسی میزان موفقیت شهر جدید بینالود در جذب جمعیت کلانشهر مشهد بوده است، روشهای گردآوری اطلاعات در این پژوهش کتابخانه ای و میدانی است و بر اساس هدف در گروه تحقیقات کاربردی – عملی می باشد. نتایج حاصل از این پژوهش حکایت از عدم موفقیت در جذب جمعیت به این شهر جدید را دارد که دلیل این امر علاوه بر ویژگیهای طبیعی منطقه، تغییر نکردن الگوی توسعه شهری مشهد، پدیده ی حاشیه نشینی مشهد، مشکلات اداری، اجرایی، اشتغال، تأسیسات و تجهیزات زیربنایی شهری ارزیابی گردید.

واژگان کلیدی: شهر جدید- آمایش سرزمین، مکان یابی

 

الگوی طراحی شهرهای جدید به شیوه ایرانی- اسلامی

فرشته احمدی، سید علیرضا احمدی، امید خواجه

چكيده

اسلام تأکید خاصی بر فرم و طراحی شهر دارد که این امر باعث کارایی و پاسخگویی بیشتر شهر در مواجهه با نیازهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه می شود. شهر اسلامی منطق اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در استخوان بندی فضایی، طرح و کاربری دارد و به راحتی میتواند با عملکردهای جدید تطبیق پیدا کند و همخوانی خود را با محیط طبیعی، مذهبی و اجتماعی– فرهنگی حفظ کند. در این میان با توجه به تاريخ كهن و ديني مردم ايران در شهرهاي (اصيل) ايران می توان كمال هماهنگي و يكپارچگي اجزايي مانند: مسجد، مدرسه، بازار و ميدان را در هيئت يك كل واحد به چشم ديد. شناخت این ارزش ها و مؤلفه‌های اسلامی- ایرانی و انعکاس آنها در کالبد شهر میتواند برای برنامه ریزی و طراحی شهرهای جدید درس های ارزنده ای به دنبال داشته باشد و از بروز بحران های اقتصادی، اجتماعی و هویتی جوامع شهری که تا حدود زیادی ریشه در ویژگی های ریخت شناسی شهرهای کنونی دارد، جلوگیری نماید. هدف اصلی این مقاله پاسخگویی به دو سوال اساسی است:شهرهای جدید ما تا چه حد سرزندگی و پاسخ دهندگی شهرهای اسلامی- ایرانی سنتی را منعکس می کنند؟ و الگوی طراحی شهرهای جدید به شیوه ایرانی- اسلامی به چه نحوی است؟ برای این منظور با روش تحقیق توصیفی- تحلیلی، ضمن تعریف شهر اسلامی، عناصر و مؤلفه های اصلی آن، به تحلیل وضعیت کنونی شهرها و مقایسه آنها با شهرهای ایرانی- اسلامی کهن پرداخته، نحوه انعکاس و روزآمدی ارزش های حاکم بر آنها در طراحی شهرهای جدید آینده ارایه می شود.

واژه‌هاي كليدي: شهر اسلامی، طراحی شهرهای جدید، اسلام، شیوه ایرانی- اسلامی

 

بررسی شاخص های توسعه پایدار شهری (نمونه مطالعاتی: شهر جدید هشتگرد) 

مریم برّانی، نینا الوندی پور

چکیده

اين گزارش به بررسي ميزان مطابقت عملكرد شهر جديد هشتگرد و اهداف اوليه يپيش بيني شده براي آن با شاخص های توسعه شهری پایدار مي پردازد.توسعه شهری پایدار که از جمله نظریه ها و سیاست های اخیر و جاری تلقی می شود، بخش عمده ای از ادبیات شهرسازی سال های اخیر را به خود اختصاص داده است. یکی از ارکان اساسی توسعه پایدار، اسکان پایدار است و توسعه شهری پایدار را در همین چارچوب می توان مطرح نمود. در این راستا شاخص هایی در زمینه های مختلفی چون استفاده بهینه از منابع، حمل و نقل، کاربری اراضی، مصرف انرژی، اقتصاد، جلب مشارکت مردمی و ....در شهر جدید هشتگرد مورد بررسی قرار گرفته است. يافته هاي اين پژوهش نشان مي دهدكه هرچند شهر جديد هشتگرد از نظر زماني از برنامه هاي خود عقب است اما نقش و عملكرد پيش بيني شده براي آن در مطابقت با شاخص های توسعه پایدار از موفقیت نسبی برخوردار است.

واژه های کليدي: توسعه ی پایدار، شاخص های توسعه ی پایدار شهری، شهر جدید هشتگرد

 

بررسی توسعه پایدار در شهرهای جدید

الهه صابر، سمیه احمدی نژاد

چکیده

با توجه قابل ملاحظه و مستمر افرد، محققين و دولت ها در مورد مساله پايداري زيست محيطي در سه دهه پاياني قرن بيستم، به نظر مي‌رسد تقاضا براي توسعه پايدار شهري و شهرهاي پايدار مهمترين چالش فراروي بشريت در قرن بيست و يكم باشد. از سوي ديگر جستجو براي يافتن شهر ايده‌آل يعني آن شكلي از شهر كه بتواند هم امتيازات تكنولوژيك و هم روحيه سالم زندگي روستايي را بر اساس ايده‌هاي روشنگرانه عدالت اجتماعي بيان كند از قرن‌هاي دور بسيار مورد توجه و يكي از دل‌مشغولي‌هاي مهم بسياري از فلاسفه، مصلحان اجتماعي، نويسندگان، معماران، و شهرسازان بوده است. اين جستجو كه در سير تحول تاريخي‌اش ممكن است به افلاطون و انديشه‌هاي او در كتاب جمهوريت باز گردد، منجر به يك سري انديشه‌ها و نظريه‌هاي موافق و مخالف سياسي اقتصادي و اجتماعي در طول تاريخ شده كه به نوبه خود در شكل گيري فرم شهر و توسعه و تحول آن به صورت فرم‌هاي مختلف شهرنشيني و استقرار جمعيت بسيار موثر بوده است. در دهه‌هاي پاياني قرن بيستم با توجه به رشد فزاينده نگراني‌هاي زيست محيطي و بروز برخي بحران‌هاي اكولوژيكي و نتيجتا «ناپايداري‌هاي محيطي» در پی یافتن یک الگوی مناسب برای توسعه پایدار و شهر های جدید هستیم . و فرض بر این بوده که آیا شهر های جدید نقشی در توسعه پایدار شهر ها داشته است یانه . این تحقیق که با مطالعات کتابخانه ای و اسنادی جمع آوری شد در پی آن است تا توسعه پایدار در شهر های جدید را بررسی نماید.

واژگان کلیدی : توسعه پایدار ، شهر های جدید ، ناپایداری محیطی

 

نگرشی بر قابلیت‌ها و تنگناهای شهرهای جدید در کشورها توسعه‌یافته و در حال توسعه در راستای توسعه‌پایدار شهری

ناهید سجادیان، نسا صحرایی، زینب مقامی‌فرد، سحر صحرایی

چكيده

به دنبال انقلاب صنعتی، رشد شتابان شهرنشینی موجب افزایش جمعیت شهرها مخصوصأ شهرهای بزرگ شده است. این امر مشکلات و کمبودهایی را برای جمعیت شهرنشین در زمینه‌های مسکن، خدمات، سرانه‌های آموزشی، بهداشتی و ... را موجب گردیده است. یکی از راه‌حل‌ها برای مرتفع ساختن این مشکل، سیاست ایجاد شهرهای جدید است. این شهرها که با هدف، تمرکززدایی از مراکز شهری بزرگ و ایجاد انتظام فضایی در سطح کشورها به وجود آمدند، نتایج متفاوتی در کشورهای مختلف در برداشته‌اند. پژوهش حاضر ابتدا به بررسی شهرهای جدید در کشورهای توسعه‌یافته و کشورهای در حال توسعه با رویکرد توسعه پایدار پرداخته است و سپس قابلیت‌ها و تنگناهای شهرهای جدید در هر کدام از این کشورهای به تفکیک مورد بررسی قرار داده است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و گردآوری اطلاعات بر مبنای مطالعه اسنادی و کتابخانه­ ای صورت گرفته است. نتایج بررسی نشان می‌دهد که شهرهای جدید در کشور توسعه‌یافته مجموعه‌های زیستی برنامه‌ریزی شده‌ای هستند که به منظور یکی از ابزارهای توسعه، تعادل بخشی فضایی برای حل‌ مساله اسکان جمعیت صورت گرفته است. در حالی که در کشورهای در حال توسعه ایجاد شهرهای جدید اقدامی عمل‌گرایانه و برنامه‌ای بدون خط مشی بوده، و به دلیل ناتوانی دولت در حل مشکلات موجود در شهرهای بزرگ و مادر شهرها احداث می‌شوند تا از منابع و امکانات مادر شهر استفاده کنند. در نهایت راه‌کارهایی جهت بهبود وضعیت شهرهای جدید در راستای توسعه پایدار شهری ارائه گردیده است.

واژه‌هاي كليدي: شهرهای جدید، توسعه پایدار شهری، کشورهای توسعه‌یافته، کشورهای در حال‌توسعه

 

 

 

 

 


مبلغ قابل پرداخت 9,900 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۴ فروردین ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 2332

کرج، آزادگان، ابتدای بلوار مطهری، خیابان شهید سبحانی، پلاک48، واحد4

ارائه پایان نامه، پروپوزال، تحقیق و مقاله معماری و شهرسازی

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما