آمار سایت

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 230
  • بازدید دیروز : 265
  • بازدید کل : 1054070

2 مقاله با موضوع کاشیکاری در معماری اسلامی(فایل word قابل ویرایش)


2 مقاله با موضوع کاشیکاری در معماری اسلامی(فایل word قابل ویرایش)

2 مقاله با موضوع کاشیکاری در معماری اسلامی(فایل word قابل ویرایش)

 

فایل‌های مقالات این پروژه به صورت word و قابل ویرایش ارائه شده است. با توجه به اینکه این مقالات در همایشهاي ملي منتشر شده است، منبع ارزشمندی برای مطالعه و ارائه پروژه های دانشگاهی است.

عناوین:

-مقایسه تطبیقی نقوش کاشیکاری گنبد در دو مسجد امام(شاه) و شیخ لطف الله اصفهان

-بررسی کاربرد رنگ سبز و آبی در کاشیکاری مساجد اسلامی

 

مقایسه تطبیقی نقوش کاشیکاری گنبد در دو مسجد امام(شاه) و شیخ لطف الله اصفهان

فرزانه انعامی، تقی دوامی

چکیده

تزیین یکی از عوامل مهم در معماری ایران است که نمای ساختمان را از حالت خشک و بی روح خارج می کند و به آن هویت و ویژگی خاصی می دهد، این آرایه بویژه در دوران اسلامی مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. در این میان می توان دو مسجد امام(شاه) و شیخ لطف الله اصفهان را که از شاهکارهای معماری دوره صفوی می باشند نام برد که علاوه بر معماری از نظر تزیینات نیز حائز اهمیت می باشند. با توجه به خلا نسبی علمی- تحقیقاتی در بحث تزیینات شاهکارهای معماری، پژوهش حاضر بر آن است تا با استفاده از روش تحلیلی- توصیفی و انجام تحقیقات کتابخانه ای به مقایسه تطبیقی نقوش کاشیکاری گنبد در دو بنای شاخص مکتب هنر اصفهان بپردازد.ضرورت اهمیت مقایسه ی نقوش کاشیکاری گنبد این دو مسجد، تفهیم هر چه بیشتر مفهوم اندیشه ی حاکم، در مکتب هنر اصفهان می باشد. یافته های تحقیق نشان می دهد که بیشتر نقوش کاشی کاری گنبد مسجد امام(شاه)، اسلیمی و ختایی (انتزاعی و تجریدی) بوده و عناصر بکار رفته درتزیینات گنبد مسجد شیخ لطف الله نقش های درشت آرابسک، اسلیمی می باشد و خطوط بکار رفته در هر دو آنها خط ثلث بوده است.

کلید واژه ها: نقوش کاشیکاری، گنبد، مسجد شیخ لطف الله، مسجدامام(شاه اصفهان)، مکتب معماری اصفهان

 

بررسی کاربرد رنگ سبز و آبی در کاشیکاری مساجد اسلامی

پردیس بهمنی،زهرا قدیری

چکیده:

با ورود اسلام و ساخت مساجد ،ایرانیان که از دیرباز به سفال سازی و لعابکاری و روشهای رنگین کردن تزیینات بویژه کاشی اهتمام می ورزیدند ،در معماری مساجد نیز از کاشی رنگین استفاده کردند.رنگ در معماری اسلامی با هستی‌شناسی وحیانی کلام قرآن و تمثیل‌های آن درهم تنیده است. روحانیت و قداست و الوهیت رنگ‌ها در هستی‌شناسی اسلامی با روح زیبایی‌شناختی ، قرابت و مناسبت بنیادین دارد.در این راستا به نظر میرسد از آنجا که رنگها همواره باعث واکنش های مختلف از لحاظ احساسي و رواني میشوند و در اسلام نیز غنی از مضامین عمیق باطنی و معنوی هستند و همچنین مساجد مي توانند با توجه به حس زيبايي شناختي به پرورش ديني افراد كمك نمايد و عامل رنگ در کاشی بویژه رنگهای سبز نماد سرزندگی و روحانیت بوده و ابی که نماد لاهوتی و آسمانی بودن استاز گزینه هایی ست که بر نماد عرفانی فضا می افزاید.با توجه به موارد ذکر شده هدف از این تحقیق به لحاظ هنری و روان شناختی بررسی دلایل استفاده از رنگهای سبز و آبی در کاشیکاری مساجد اسلامی بوده است که به عنوان نمونه در مسجد امام اصفهان بررسی شده و درنهایت همان نتایج ذکر شده از آن استنباط شد.

کلید واژگان: کاشی کاری، مساجد، آبی، سبز، رنگ، اسلامی


مبلغ قابل پرداخت 3,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۵ فروردین ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 2392

کرج، آزادگان، ابتدای بلوار مطهری، خیابان شهید سبحانی، پلاک48، واحد4

ارائه پایان نامه، پروپوزال، تحقیق و مقاله معماری و شهرسازی

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما