آمار سایت

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 20
  • بازدید دیروز : 422
  • بازدید کل : 1053163

6 مقاله با موضوع: مطالعات موردی در خیابان‌های شهری- بخش اول(فایل word قابل ویرایش)


6 مقاله با موضوع: مطالعات موردی در خیابان‌های شهری- بخش اول(فایل word قابل ویرایش)

6 مقاله با موضوع: مطالعات موردی در خیابان‌های شهری- بخش اول(فایل word قابل ویرایش)

 

فایل‌های مقالات این پروژه به صورت word و قابل ویرایش ارائه شده است. با توجه به اینکه این مقالات در همایشهاي ملي منتشر شده است، منبع ارزشمندی برای مطالعه و ارائه پروژه های دانشگاهی است.

عناوین:

-بررسی پیاده رو شهری و حقوق شهروندی نمونه موردی خیابان معلم مشهد

-ارائه راهکارهای ارتقاء نقش عرصه عمومی در خاطره جمعی شهروندان(نمونه موردی: خیابان زند شیراز)

-پایداری فرهنگی رهیافتی بر خلق فضاهای اجتماعی-فرهنگی (نمونه موردی: بررسی منظرشهری در خیابان آزادی رجایی شهر، کرج)

-ارزیابی شاخصه های پیاده مداری در ارتقاء سرزندگی شهری(نمونه موردی:خیابان کوهسنگی مشهد)

-بررسی عوامل ایجاد کننده ی حس مکان و حس تعلق به عنوان شاخصی برای پایداری اجتماعی در خیابان طبرسی مشهد

-«نقش نورپردازی در ارتقای کیفیت زندگی شبانه در کلانشهرها» نمونه موردی:خیابان ولیعصر، تهران

 

بررسی پیاده رو شهری و حقوق شهروندی نمونه موردی خیابان معلم مشهد

 رضا عنایتی، علی عنایتی ، هانیه احمدی افزادی

چکیده 

تشویق به حرکت پیاده و ایجاد تسهیلات مرتبط از چندین دهه ی پیش مورد توجه جوامع پیشرو قرار گرفته در حالیکه پیاده روی در کشور ما حتی به عنوان روشی از حمل و نقل ناشناخته مانده است. از همین رو، در این پروژه تلاش بر این بوده که با توجه به حق مسلم شهروندان در استفاده بهینه از فضای پیاده روها و نقش پیاده روی در بالا بردن کیفیت زندگی شهروندان، به بررسی وضعیت نامتناسب معابر پیاده ومصالح بکاررفته درآن، که امنیت و سلامت عابرین پیاده (خصوصا کودکان، سالخوردگان و معلولین) را تهدید می کند وخلاف ضوابط شهرسازی ومعماری است پرداخته شود.

سپس با توجه به مطالعات تطبیقی به جمع بندی مناسبی دراین زمینه برسیم. بدنه اصلي تحقيق براساس استخراج اطلاعات وتحليل محتوي از مجموعه مقالات، ضوابط وكتب معتبر در زمينه مهندسي معماري شهرسازي وحقوق وهمچنین برداشت های میدانی از پیاده روی بلوار معلم توسط نگارنده گان است. 

تحقيق حاضراين مبحث را دنبال مي كند .كه به چه شيوه هاي علمي وكاربردي مي توان سطح امنيت واسایش را در پیاده روها بالا برد واحساس رضايت مندي بيشتري رااز زندگي در شهر بوجود آورد. چه راهكارهايي را براي برون رفت از وضعيت نامناسب پیاده رو ها مي توان پيشنهاد کرد. برای مطالعات موردی تصاویری از پیاده روهای محوربلوارمعلم حدفاصل جلال آل احمد تاچهارراه معلم واقع در محدوده خدماتی شهرداری منطقه 11شهر مشهد استفاده شده است. 

واژه های كليدي :حقوق شهروندی، مسیر های پیاده، مشکلات سیستم حرکت پیاده، بررسی معضلات محدوده مورد بررسی

 

ارائه راهکارهای ارتقاء نقش عرصه عمومی در خاطره جمعی شهروندان(نمونه موردی: خیابان زند شیراز)

محمدرضا نقصان محمدی، سارا حاجی رضایی

چكيده

شهر همیشه با خاطرات مردمانش تعریف می شود و خاطرات جمعی حاصل وقایع و نظام تعاملات فرهنگی- اجتماعی حاکم میان افراد است. عرصه های عمومی به عنوان بستر این رویداد ها نقش مهمی را در خاطره جمعی شهروندان یک شهر و هویت بخشی به آن ها ایفا می کند. خیابان زند شیراز نیز یکی از این عرصه های عمومی است که از زمان شکل گیری تا کنون نقش پررنگی در خاطره جمعی شهروندان داشته است. اما در سال های اخیر مسائلی چون یکسان سازی و فعالیت های شهرسازانه بی ظابطه، نه بر پایه هویت اصیل جامعه، بلکه بر پایه برخی تقلید های کورکورانه از جوامع دیگر موجب شده که خاطرات جمعی و این خیابان به عنوان شکل دهنده این خاطرات در خطر بی توجهی و نابودی قرار گیرد. لذا با توجه به اهمیت تاریخی این خیابان و نامیده شدن به عنوان محور هویتی شیراز در این مقاله با استفاده از روش همبستگی راهکارهایی جهت ارتقاء نقش این خیابان در خاطره جمعی شهروندان ارائه می گردد.

واژه‌هاي كليدي: عرصه عمومی، خاطره جمعی، تعاملات اجتماعی، خیابان زند

 

پایداری فرهنگی رهیافتی بر خلق فضاهای اجتماعی-فرهنگی (نمونه موردی: بررسی منظرشهری در خیابان آزادی رجایی شهر، کرج)

مریم محمدی، امیرحسین خلوصی

خلاصه

منظرشهری به­ عنوان یک متن فرهنگی ضروری است تا بازنمود ویژگی­های اجتماعی و فرهنگی خاص ساکنانش باشند. این امر منجر به ایجاد تمایز شهرها از یک­دیگر از حیث ابعاد اجتماعی و فرهنگی می­شود. بررسی­ها نشان می­دهد، علی­رغم اهمیت این موضوع، مقوله­ی تفاوت و تمایز فضاها، به­حاشیه رانده شده است. برای مقابله با چنین روندی، رویکردهایی چون پایداری اجتماعی و فرهنگی مورد توجه نظریه­ پردازان قرارگرفته است. با این مقدمه هدفی که این نوشتار در پی آن است، بررسی شاخص­ های پایداری فرهنگی در منظرشهری باهدف تحقق یک مکان اجتماعی و فرهنگی پایدار در نمونه منظرشهری یک فضای خیابانی است، که در اینجا خیابان آزادی رجایی شهر به­ عنوان یکی از محورهای مهم در استخوانبندی شهر کرج بررسی شده است. این پژوهش، تحقیقی کاربردی بوده و مبتنی بر روش کیفی است. بررسی­ نمونه موردی، در قالب یک روند تحلیلی و با هدف بررسی شاخص­های تحقق منظرشهری پایدار فرهنگی بوده و بنابراین این شاخص­ها در رابطه با سه مقوله­ی کالبد، رویداد و فعالیت در نمونه­ ی منتخب بررسی شده­اند. بررسی­ ها نشان می­دهد که در رابطه با دو مقوله­ ی رویداد و فعالیت این خیابان توانسته است عرصه ­ای برای بروز بازنمودهای اجتماعی و فرهنگی باشد، در رابطه با کالبد نیز، زمینه­ی کالبدی خیابان به دلیل ویژگی­ های شاخصش عرصه­ ای مناسب ارزیابی شده است.

واژگان کلیدی: منظر شهری، پایداری فرهنگی، هویت فرهنگی، خیابان آزادی رجایی شهر، کرج

 

ارزیابی شاخصه های پیاده مداری در ارتقاء سرزندگی شهری(نمونه موردی:خیابان کوهسنگی مشهد)

نرجس السادات فاطمی،صبا شکوری تبریزی،مژده ضیایی نیا 

چکیده:

امروزه با گسترش و توسعه شهرها و افزایش روزافزون جمعیت، استفاده از وسایل نقلیه موتوری برای تسهیل در انجام امور، امری اجتناب ناپذیر تلقی می شود. لکن ازدیاد وسایل نقلیه موتوری، تسلط حرکت سواره بر پیاده باعث از بین رفتن مقیاس انسانی فضاها ، کمرنگ شدن حقوق عابران پیاده و افزایش میزان تصادفات شده که از بین رفتن ایمنی عابران پیاده منجر به حذف تدریجی آنها از فضای شهری و در نتیجه کاهش کیفیت این فضاها شده است، در حالی که حرکت پیاده به عنوان ساده ترین، اقتصادی ترین و پویاترین روش جابجایی باید مورد توجه کارشناسان و مدیران شهری قرار گیرد تا با اولویت بخشیدن به حرکت پیاده و درنظر گرفتن ارزش های عابران و نیازهای آنان به عنوان عنصری حیات بخش به فضاهای شهری، بتوان شهر را بسوی پیاده مداری هدایت کرد. و به منظور ایجاد یک فرهنگ غنی شهری باید افراد بتوانند در شهربا یکدیگر رو به رو شوند و برخورد مستقیم داشته باشند، از این رو سرزندگی در فضاهای شهری برای جذب شهروندان نکته حائز اهمیتی می باشد که یکی از مهمترین ویژگی های فضاهای شهری که می تواند سبب سرزندگی ، پویایی و افزایش نقش اجتماعی شهرها شود حرکت پیاده است،پژوهش حاضر با توجه به ماهیت موضوع از نوع تحلیلی کیفی و روش گردآوری اطلاعات به صورت اسنادی و میدانی می باشد، که خیابان کوهسنگی به عنوان نمونه موردی به منظور بررسی شاخص های پیاده مداری انتخاب شده است. ابزار مورد استفاده در گردآوری اطلاعات اسنادی، کتب، مطالعات بر روی طرح های صورت گرفته در خیابان کوهسنگی است و همچنین از عکسبرداری، مشاهده و مصاحبه نیز به منظور تدوین اطلاعات میدانی بهره گرفته می شود.خیابان کوهسنگی جزو قدیمی ترین خیابان های شهر مشهد است که عامل پیوند دهنده 2 مرکز مهم پارک کوهسنگی و میدان شریعتی استو همچنین اصلی ترین مراکز درمانی، تجاری وتوریستی گردشگری شهر مشهد در حاشیه این محور از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در نتیجه ارتقاء سطح کیفی و ساماندهی کالبدی-فیزیکی خیابان کوهسنگی به منظور ایجاد فضای شهری مطلوب و کارا در راستای سرزندگی و حضورپذیری هرچه بیشتر شهروندان می تواند اقدام موثری در راستای تقویت پیاده مداری این محور باشد.

واژگان کلیدی:فضای شهری،پیاده مداری،سرزندگی،حضورپذیری

 

بررسی عوامل ایجاد کننده ی حس مکان و حس تعلق به عنوان شاخصی برای پایداری اجتماعی در خیابان طبرسی مشهد

سیده شیما حسینی بایگی، محمد اکبری عریانی

چکیده

حس مکان و یا تعلقاتی که شهروندان نسبت به جامعه دارند ، یک پتانسیل موثر و یک مقیاس پایداری برای اجتماع است چراکه با حفظ و ارتقاء این حس به عنوان یکی از عوامل پایداری محیط های زیستی و کالبدی ، میتوان پایداری انسانی و به تبع آن پایداری اجتماع را تقویت نمود. هدف این مقاله یافتن عواملی است که مستقیما باعث ایجاد حس مکان و حس تعلق در خیابان طبرسی و همچنین پایداری اجتماعی این خیابان به عنوان قطب توریستی شهر شده است، می باشد. برای رسیدن به این مهم ، از روش های مشاهده مستقیم ، پرسشنامه و تجریه و تحلیل به کمک آمار استنباطی استفاده شده است.یافته های تحقیق مبین آن است که المان های تاریخی ، وقوع حوادث و اتفاقات مذهبی ، اجتماع پذیری و امنیت به واسطه همجواری با حرم امام هشتم (ع)، در ایجاد حس مکان این خیابان موثر بوده و در نتیجه بر پایداری اجتماعی آن دامن زده است.به همین اعتبار می توان نتیجه گرفت که آسان ترین راه برای پایداری اجتماعی در این خیابان ، حفظ و ارتقاء بخشیدن حس مکان و تعلقات شهروندان می باشد چرا که این کیفیت شهری با این خیابان و افکار شهروندان اعم از ساکنان و کاسبان عجین شده است.

 واژه‌هاي كليدي: حس مکان، پایداری اجتماعی، خیابان طبرسی

 

«نقش نورپردازی در ارتقای کیفیت زندگی شبانه در کلانشهرها» نمونه موردی:خیابان ولیعصر، تهران 

سیدمهدی قرشی نژاد، رها بحتویی

چكيده

امروزه زندگی شهری سبب گشته دامنه فعالیت شهروندان تا پاسی از شب ادامه یابد و بدین ترتیب حیات شبانه تبدیل به قسمتی از زندگی شهری، به ویژه در کلان شهرها شده است.بنابراین جهت ایجاد بستر مناسب و امن و همچنین ارتقاء كیفیت زندگی شبانه در کلان شهرها، طراحی نورپردازی مورد توجه طراحان قرار می‌گیرد. هم اکنون در بسياري از کلانشهرهاي دنيا استفاده منطقي و ضابطه مند از نور باعث شده تا زندگي شبانه در فضاهاي شهري تصویری پويا و شاداب در 24 ساعت شبانه روز را به همراه داشته باشد، که همین امر نه تنها به حفظ سرزندگی محیط های کلان شهرها کمک می کند، بلکه باعث رونق فعالیت های اقتصادی و همچنین صنعت گردشگری می گردد.

اين مقاله بر آن است تابا آشنايي بر ضرورت وجود نور به عنوان يكي از اصلي ترين عناصر بصری درسیمای شهري به بررسي نقش نورپردازي شهري درتأمين سرزندگی شهر و نقش ارتقاء دهنده ی آن در کیفیت زندگی شبانه بپردازد. دراين مطالعه با استفاده از روش تحقیق توصیفی تحلیلی و ابزار کتابخانه، در ابتدا براي نشان دادن تأثير روشنايي برعملكرد افراد در فعالیت های شبانه در کلان شهرها، به بررسي و مطالعه ی معیارهای ایجاد کیفیت زندگی شبانه پرداخته شده است. در ادامه تحقيقي پيرامون نقش مؤثر نور پردازی در ایجاداحساس امنیت در کالبد شهر، سرزندگی و شادابی در محیط های شهری، و همچنین ساماندهی سیمای شهر در شب انجام شده است. در انتها با استفاده از برداشت های میدانی و مشاهده به بررسی شاخص های ذکرشده در نمونه مورد مطالعه پرداخته، سپس معیارهای کیفیت نورپردازی به صورت پیشنهادی مطرح شده است.

 واژه‌هاي كليدي: حیات‎شبانه، سرزندگی و شادابی فضاهای شهری


مبلغ قابل پرداخت 8,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۵ فروردین ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 2451

کرج، آزادگان، ابتدای بلوار مطهری، خیابان شهید سبحانی، پلاک48، واحد4

ارائه پایان نامه، پروپوزال، تحقیق و مقاله معماری و شهرسازی

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما