آمار سایت

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 81
  • بازدید دیروز : 424
  • بازدید کل : 1051811

4 مقاله با موضوع نورپردازی در طراحی معماری(فایل word قابل ویرایش)


4 مقاله با موضوع نورپردازی در طراحی معماری(فایل word قابل ویرایش)

4 مقاله با موضوع نورپردازی در طراحی معماری(فایل word قابل ویرایش)

 

فایل‌های مقالات این پروژه به صورت word و قابل ویرایش ارائه شده است. با توجه به اینکه این مقالات در همایش هاي ملي منتشر شده است، منبع ارزشمندی برای مطالعه و ارائه پروژه های دانشگاهی است.

عناوین:

-سیر از ماده به فضا با سمبولیسم نوردر معماری ایران و جهان

-نقش رنگ و نور در روانشناسی محیطی و تعامل در فضای آسایشگاه اعصاب و روان

-هنر نور و رنگ در اثر بخشی کیفیت فضاهای معماری

-نورپردازی و ایجاد امنیت روانی در محیط های یادگیری

 

سیر از ماده به فضا با سمبولیسم نوردر معماری ایران و جهان

حسین مرادی نسب،سعید گل­ آذری نژاد

چكيده

همه انسان­ها در باور و روحیه انسان شناسی خود فطرتاً و ذاتاً حق آگاه و حق مدار هستند تنها هنر و ابزار آن محملی برای تجلی این صفات می­باشد. باید دانست که این هنر و از جمله معماری برای ورود به عرصه معنا و محتوی گزیری جز رمزپردازی و شیوه ­های نمادگرایانه و تمثیلی ندارد. در معماری جهان نور پررنگترین وجه اشتراک تمثیلی برخاسته از ارزش­ها و جهان­ بینی ­ها است که در کالبد معماری عینیت یافته است. در این مقاله سعی بر آن است تا آن دسته از ویژگی ­های معنوی نور در ادیان مختلف و همچنین وجه نمادین نور در شاهکارهای معماری جهان که در حقیقت کم کردن ماده و افزایش فضا است مورد پی­ جویی قرار می­گیرد. به عبارتی شناسایی روند و نمونه­ های تجلی سمبولیسم نور در جهان­­­­­­­­­­­بینی فرهنگهای متفاوت هدف اصلی خواهد بود. این میراث جهانی با توجه به وجه تمثیلی آن، موجب جهان­ شمولی آن شده است. معماری و نور به همان اندازه به هم وابسته ­اند که جسم و روح یکی برای زنده بودن و دیگری برای حضور مادی در این جهان به دیگری نیاز دارد. از آنجایی ­که فضا جوهره معماری است همواره شفافیت و نور از مفاهیم پایدار در هستی در جهت افزایش و توسعه فضایی گام آن برداشته است.

واژه‌هاي كليدي: زیبایی، نور، شفافیت، سمبولیسم

 

نقش رنگ و نور در روانشناسی محیطی و تعامل در فضای آسایشگاه اعصاب و روان

آرزو قویدل امراله

چکیده

فرض بر اين است كه محيط در سطوح مختلفي رفتار را تحت تأثير قرار مي‌دهد. رفتارهاي آني، تابعي از وضعيتي هستند كه در آن اتفاق مي‌افتند. براي رنگ در يك فضای آسایشگاهی بر شيوه‌ تعامل افراد درآن فضا با يكديگر تأثير مي‌گذارد. رنگها می توانند به شیوه های مختلفتاثیراتی بنیادین در زندگی بر جای گذارندکه از جمله مهم ترین آنها میتوان به تاثیر آنها بر احساسات اشاره کرد. هر رنگیبه سبب ویژگی های شیمیایی و روانشناسانه ایکه دارا هستند، منبع مهمی ازانرژی، در جهت فزونی سلامت و نشاط روح و رواندر انسان ها به شمار میروند. مساله رنگبه سبب تاثیرات مهم روانشناسانه اش، در مقوله شهر و فضاهایمعماری امریمهم به شمار می رود بنابراين در طراحي بايد با در نظر گرفتن شرايط جامعه‌اي كه براي آن طراحي انجام مي‌شود، راه‌حل مناسب انتخاب كنيم. بديهي است طراحي قادر به پاسخگويي به كليه نيازها نمي‌باشد. از اين رو با توجه به مهم‌ترين نيازهاي فضايي هر گروه استفاده كننده و بر اساس ارزش‌ها و هنجارهاي حاكم بر آن گروه و جامعه، مي‌توان به راه‌حل‌هاي مناسب دست يافت.

کلمات کلیدی:رنگ ، نور،محیط، آسایشگاه

 

هنر نور و رنگ در اثر بخشی کیفیت فضاهای معماری

بهاره زبردست نژاد شیرازی، باقر کریمی، پویا دولابی

چكيده

عناصر تزئيني معماري دوره کهن دربناها به طور چشم گير ديده مي شود. از جمله عناصر تزئيني، ارسي ها هستند که طرح و نقشي خاص دارند؛ اما امروزه با توجه به نفوذ معماري غرب و کمرنگ شدن عناصر سنتي، درحال فراموشی اند. اين از نقشهاي اصلي بته جقه، چهارپر و طرح هاي قاب بندي و گل تشکيل شده که در اغلب هنرهاي دوره قدیم به کار رفته اند. اين گونه استنباط مي شود که طرح هاي سنتي در دوره کهن در اغلب هنرها به کار مي رفته و با توجه به مصالح و ابزار کار آن هنر، در برخي ساده و در برخي با جزئيات همراه بوده است. هدف اين پژوهش، مطالعه طرح ارسي ها و حکمت الگو پذیری آنها از معماری اسلامی است. در پايان بررسي نقش هاي اصلي و تطبيق آنها با ساير هنرهاي دوره قدیم است. شيوه تحقيق توصيفي تحليلي و روش جمع آوري اطلاعات کتابخانه اي است. همواره هدف بر اين بوده است كه پنجره به عنوان یک عنصر ازساختمان با تزئينات گره خورده و به منظوري خاص در معماري سنتي و اسلامی ايران به كار رفته است .که در پایان به بررسی والاي جايگاه ارسی از جنبه هاي مادي و معنوي همچون ، زيبايي بصري، حفظ حريم و محرميت فضاي بيروني ارائه گردیده است.

واژگان كليدي: ارسی، نقوش سنتی، تزئینات معماری، پنجره، معماری ایرانی

 

نورپردازی و ایجاد امنیت روانی در محیط های یادگیری

لادن اسدی، مسعود محمودي، علی اسمی

چكيده

بهداشت روانی دانش­آموزان، اگر نگوییم بیشتر از سلامت جسمانی آن­ها حائز اهمیت است لااقل به همان اندازه مهم و قابل­­توجه می­­باشد. در علم روان­­شناسی، بهداشت روانی به قابلیت برقراری ارتباط، هماهنگی با دیگران، تغییر و اصلاح محیط فردی و اجتماعی، حل تضادها و تمایلات شخصی به­ طور منطقی، عادلانه و مناسب گفته می­شود. محیط­های یادگیری باید هماهنگ با نیازهای روحی و خواسته­ های روانی دانش ­آموزان طراحی گردد. دانش آموزی که از امنیت روانی برخوردار است قادر می­باشد به خود احترام­گذارد و می­تواند توانایی­هایش را درحد واقعی و همان­طور که هست قلمداد کند، در مدرسه ارتباط خوبی با همکلاسی­هایش برقرار سازد و دوستی و احترام دیگران را جلب نماید. این­ شخص در آینده از اعتماد به ­نفس بالا و روحیه­ای شاد برخوردار می ­باشد. دانش­ آموزانی که از امنیت روانی برخوردار هستند، می­توانند از مهارت­ های گوناگونی که در مدرسه کسب می­کنند با اعتماد به نفس کامل و به موقع استفاده نمایند و در مواقع حساس درست تصمیم گیرند. یادگیری بخش مرکزی از زندگی یک انسان است و مدرسه نقش مؤثری را در یادگیری ایفا می­نماید. انسان در دوره ای از زندگی خود حداقل 6 ساعت از شبانه روز را در محیط­های آموزشی سپری می­نماید و بخشی از راحتی جسمی و روانی او به محیط فیزیکی مدرسه برمی­گردد. عمده­ترین فعالیتی که در یک فضای آموزشی صورت می­گیرد، کار بصری، توجه، تمرکز و یادگیری است؛ بنابراین یک فضای آموزشی مناسب باید شرایطی را فراهم سازد تا این فعالیت­ها به بهترین وجه ممکن انجام گیرد. در یک مدرسه تنها کلاس­های درس به عنوان فضاهای یادگیری مطرح نمی­باشد بلکه تمامی فضاهای مدرسه از جمله ورودی، راهروها و فضاهای جمعی، حیاط، فضاهای انعطاف ­پذیر و ... و نیز جزییاتی مانند رنگ­ها، نورپردازی، بافت و مصالح و ... در فرآیند یادگیری مؤثر می­باشد. وجود شرایط محیطی مناسب و مطلوب می­تواند در یادگیری صحیح مناسب باشد. از جمله عوامل قابل­ کنترل و قابل اندازه­گیری در محیط­های یادگیری جهت دستیابی به شرایط محیطی مطلوب عبارتند از: عامل نور. دراین مقاله سعی برآن داریم، تأثیرات نور را بر انسان و محیط­های انسانی (نمونه موردی: فضاهای آموزشی) و نیز چگونگی تأمین شرایط و آسایش مطلوب برای انسان را مورد بررسی قرار دهیم.

 واژگان كليدي: نور، نور طبیعی، نور مصنوعی، یادگیری، فضای آموزشی، آسایش مطلوب




مبلغ قابل پرداخت 7,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۵ فروردین ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 2961

کرج، آزادگان، ابتدای بلوار مطهری، خیابان شهید سبحانی، پلاک48، واحد4

ارائه پایان نامه، پروپوزال، تحقیق و مقاله معماری و شهرسازی

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما