آمار سایت

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 192
  • بازدید دیروز : 461
  • بازدید کل : 1052913

5 مقاله با موضوع هویت در بافت تاریخی(فایل word قابل ویرایش)


5 مقاله با موضوع هویت در بافت تاریخی(فایل word قابل ویرایش)

5 مقاله با موضوع هویت در بافت تاریخی(فایل word قابل ویرایش)

 

فایل‌های مقالات این پروژه به صورت word و قابل ویرایش ارائه شده است. با توجه به اینکه این مقالات در همایش هاي ملي منتشر شده است، منبع ارزشمندی برای مطالعه و ارائه پروژه های دانشگاهی است.

عناوین:

-دلبستگی به مکان و نقش آن درهویت بخشی به بافت های تاریخی

-تاثیر جداره ها در محورهای تاریخی بر ارتقاء هویت شهری (نمونه موردی محورهای تاریخی در مجموعه زندیه ی شیراز)

-احیا هویت محلات قدیمی با استفاده از باززنده‌سازی فضاهای جمعی در آنها(بررسی محله سرشور؛ مشهد)

-بافت های تاریخی و بهسازی آثار تاریخی(نمونه موردی امامزاده اسماعیل (ع) میانه و نقش آن در هویت بخشی و نوسازی بافت پیرامون)

-ضرورت توجه به عناصرهویتی_فرهنگی درتجدید حیات بافت سنتی شهری(نمونه موردی محله اقامیر دزفول)

 

دلبستگی به مکان و نقش آن درهویت بخشی به بافت های تاریخی

محمدصادق فلاحت، بهناز عونی

چکیده

بافت های قدیمی و بناهای تاریخی با ارزش موجود در آن، تبلور فرهنگ یک جامعه و نیز یک یادمان ملی اند، که امروزه برخی از آن ها بدلیل فقدان حیات شهری و نیز کمرنگ شدن هویت، رو به ویرانی نهاده اند. حال پرسش اصلی پژوهش آن است که آیا می توان شاخص هایی را در جهت هویت بخشی به بافت های تاریخی، تعریف کرد؟ از این رو در این پژوهش دلبستگی به مکان به عنوان یکی از مهمترین ابعاد رابطه انسان و مکان که امروزه مورد توجه معماران و طراحان شهری قرار گرفته است، به عنوان عاملی مؤثر در ارتقاء هویت بافت های تاریخی مطرح شده است.در این میان توجه به عوامل مؤثر در ایجاد دلبستگی افراد به بافت های تاریخی، می تواند نقش مهمی را در ارتقای کیفیت محیط و نیز هویت بخشی به مکان ایفا کند و بدین ترتیب به نوعی با از دست رفتن هویت در بافت های تاریخی مقابله نماید. در این راستا مقاله حاضر سعی دارد با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و با بررسی متون و مستندات مربوط به تحقیقات بارز در این زمینه، ابتدا تعاریف دلبستگی به مکان را مطرح نموده و در ادامه با بررسی علل و عوامل مؤثر در ایجاد دلبستگی به مکان، نقش آن را در هویت بخشی و نیز ارتقای کیفیت بافت های تاریخی بررسی نماید. نتایج پژوهش نشان می دهد که علل و عوامل مختلفی نظیر عوامل کالبدی، اجتماعی، عملکردی، فرهنگی ومذهبی و عوامل متعدد دیگر در ایجاد دلبستگی به مکان موثر است که در نهایت می تواند موجب هویت بخشی بافت های تاریخی شود.

واژگان کلیدی:دلبستگی به مکان، هویت مکان، بافت های تاریخی،کیفیت محیطی

 

تاثیر جداره ها در محورهای تاریخی بر ارتقاء هویت شهری (نمونه موردی محورهای تاریخی در مجموعه زندیه ی شیراز)

غلامرضا غلامی فر، اسماء بازیارشورابی

چکیده

معماری وشهرسازی به عنوان یکی از پیچیده ترین ودر عین حال ملموس ترین وضروری ترین علوم انسانی از دیرباز مورد عنایت و توجه متخصصین و طراحان در سراسر جهان بوده است ارزش های سیمای شهری فضای خیابان متفاوت از ارزش های دیگر عناصر کالبدی شهر است. فضای خیابان با داشتن محتوای خطی و عملکرد عبوری برای معرفی سیمای خود شرایط خاص دارد. ساختار شهرهای کهن استعداد وقدرت حیات و زندگی را دارد وپدیده ای ماندگار است. در این مقاله سعی شده است به بررسی جایگاه نماهای شهری و نقش روانشناسی محیط در فصاهای شهری از میان زوایای مختلف توانبخشی و به طور موردی به بررسی و طراحی جداره ی خیابان ناصر خسرو شهرستان شیراز وبافت تاریخی شهر بپردازیم. این خیابان در مجاورت عنصر با ارزشی چون مجموعه زندیه ی شیراز واقع شده است ویکی از قطب های اقتصادی و تاریخی شهر به حساب می آید و روزانه هزاران دیده به این نماها و جداره های فرسوده و ناهماهنگ و بدون ریتم می نگرند وافسوس می خورند ، لذا این مسئله ما را بر آن داشت راهکارهایی برای هماهنگ هدفمند کردن نماهای ساختمان ها ارائه دهیم. لذا این تحقیق به طور موردی با روش تحلیلی – توصیفی برای داشتن منظر شهری مطلوب با بکارگیری فرهنگ ،هویت و نمادهای ایرانی در بافت تاریخی شهر شکل گرفته است که می تواند معماری بومی ایرانی را الگویی باشد برای دیدگاه های جدید طراحی در بافت های تاریخی و از طرفی با ارائه این راهکارها موجب بقا وپویایی بافت شویم.

واژگان کليدي: جداره، هویت شهری، بافت تاریخی، مجموعه زندیه


احیا هویت محلات قدیمی با استفاده از باززنده‌سازی فضاهای جمعی در آنها(بررسی محله سرشور؛ مشهد)

محمد فروزانی، روح‌ا... دبیری، محسن نجاتیان

چکیده

با پیشرفت روند شهرنشینی، مدیران شهری به‌صورت ناخواسته و بالأِجبار می‌بایست برای اسکان جمعیت امروزین شهرها، نیم نگاهی نیز به بافت‌های قدیمی شهرها داشته باشند و در برخی موارد به احیا آنها و اسکان مجدد جمعیت در آنها بپردازند. اما آنچه که امروزه مشهود است این مسأله است که استفاده‌ی از بافت‌های تاریخی که بعضاً در برخی شهرها از هویت بالا و شناخته شده‌ای در سطح شهر برخوردارند، کاملاً ناسازگار با هویت و اصالت آن‌ها صورت می‌گیرد و بافتی هویت‌مند، تبدیل به بافتی جدید و کاملاً نوساز، بدون هیچ‌گونه رنگ و بویی از هویت اصیل خود می‌گردد. محله‌ی سرشور مشهد نیز از جمله همین محلات می‌باشد که به‌دلیل قدمت آن به‌عنوان یکی از محلات اولیه‌در روند شکل‌گیری شهر مشهد و نیز پیوند آن با عنصر اصلی هویت‌بخش شهر، یعنی حرم مطهر رضوی، امروزه با نوسازی‌های صورت گرفته در آن، هر روز از هویت و اصالت تاریخی خود، بیش از پیش دور می‌گردد. در این پژوهش، با روش تحلیل محتوایی ابتدا به بررسی محتوای هویت و هویت محلات قدیمی پرداخته می‌شود و در ادامه با روشن نمودن نقش فضاهای جمعی و همگانی محلات در هویت بخشی به آن‌ها، به‌دنبال ارائه‌ی راهکارهایی برای باززنده‌سازی این فضاها و احیا هویت محلات قدیمی گام برداشته می‌شود.

واژگان کليدي: هویت، محله، فضای جمعی، محله سرشور، مشهد

 

بافتهای تاریخی و بهسازی آثار تاریخی(نمونه موردی امامزاده اسماعیل (ع) میانه و نقش آن در هویت بخشی و نوسازی بافت پیرامون)

صغری مرسلی

چکیده

مکانهای تاریخی موجود در کالبد شهر نقش به سزایی در بهبود کیفیت شهرها و ارتقای ارزشهای زیبایی شناختی و اجتماعی دارند و بستری برای فعالیتهای گردشگری مذهبی، اجتماعی و فرهنگی ساکنان شهرها به شمار می روند و حفاظت و بازسازی و احیاء آنها ضمانتی برای تداوم حیات شهر است.مجموعه حرم امامزاده اسماعیل(ع) شهرستان میانه از جمله مواردی است که اهمیت مذهبی و فرهنگی و اجتماعی برای ساکنان شهر دارد و همچنین نزدیکی آن به مرکز اقتصادی و بازار شهر، این مجموعه را به بستری برای تعاملات شهروندان مبدل ساخته، لیکن بافتی فرسوده و با کیفیتی نازل پیرامون آن را فرا گرفته است که فاقد ارزش تاریخی میباشد.این پژوهش بر آن است تا با استفاده از روش اسنادی- توصیفی، میدانی به بررسی نقش امامزاده در بافت حاضربپردازد.نتایج حاصل از پژوهش نشان دهنده نقش کلیدی امامزاده اسماعیل(ع)به عنوان محرکی برای توسعه و عاملی برای مبارزه با فرسودگی و احیاء و ساماندهی بافت اطراف مجموعه می باشد.

كليدواژه ها:بافت فرسوده،معماری ،امامزاده اسماعیل،فرهنگ،احیاء

 

ضرورتتوجهبهعناصرهویتی_فرهنگیدرتجدید حیاتبافتسنتی شهری(نمونه موردی محله اقامیر دزفول)

شقایق قهاری،محسن رستمی،ثریارستمی

چکیده

امروزه بازگرداندن زندگى و پويایى به بافت‌های سنتی شهرى از مهمترين دغدغه هاى مديران شهرى است اما دراين بين همواره بايد توجه داشت كه بهسازى و نوسازى اين بافت ها تنها به تلاش در خلق فضاها و محيط هاى زيبا و دلپذير محدود نبوده بلكه علاوه بر شناخت ماهيتهاى عمومى و ساختارهاى كالبدى (كيفيت هاى فضايى، زيبا شناسانه و معمارانه) در بافت قديمى، بايد با توجه به حضور جامعه انسانى و فعاليتى پرسابقه در اينگونه بافت ها به گونه شناسى فضایى و معمارى ابنيه كه حاصل عرف ها و معيارهاى اجتماعى حاكم در زمان شكل گيرى آنهاست و اينك ديگر تكرار آنها غير ممكن است نیز پرداخت. اين امر ايجاب مى نمايد تا در فرايند نوسازى، هويت و ساختارهای مربوط به آن در اين مناطق حفظ گردد. از این رو این مقاله بر ان است با بررسی عناصر هویتی_فرهنگی محله اقامیر دزفول، واقع شده در بافت سنتی،به نقش انها در توسعه و ايجاد فضاهاى جديد در جهت دست یابی به شهری پایدار و توسعه یافته بپردازد و راهکارهای اجرایی در این زمینه ارائه دهد. روش تحقیق کیفی و روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و میدانی میباشد.

کلمات کلیدی: بافت سنتی شهری، فرایند نوسازی، عناصر هویتی و فرهنگی، شهر پایدار.


مبلغ قابل پرداخت 7,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۵ فروردین ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 3278

کرج، آزادگان، ابتدای بلوار مطهری، خیابان شهید سبحانی، پلاک48، واحد4

ارائه پایان نامه، پروپوزال، تحقیق و مقاله معماری و شهرسازی

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما