آمار سایت

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 19
  • بازدید دیروز : 1071
  • بازدید کل : 1044411

4 مقاله با موضوع هویت در معماری معاصر ایران- بخش دوم(فایل word قابل ویرایش)


4 مقاله با موضوع هویت در معماری معاصر ایران- بخش دوم(فایل word قابل ویرایش)

4 مقاله با موضوع هویت در معماری معاصر ایران- بخش دوم(فایل word قابل ویرایش)

 

فایل‌های مقالات این پروژه به صورت word و قابل ویرایش ارائه شده است. با توجه به اینکه این مقالات در همایش هاي ملي منتشر شده است، منبع ارزشمندی برای مطالعه و ارائه پروژه های دانشگاهی است.

عناوین:

-احراز هویت و ویژگی های معماری اسلامی (اصول معماری ایرانی-اسلامی) در معماری معاصر

-هویت اسلامی در معماری مسکونی ایران

-کنکاش ابعاد هویتی دیرینه معماری ایرانی-اسلامی(وجوه پایداری معماری اسلامی و نمود آن در معماری معاصر)

-مفهوم شناسی فضاهای اجتماعی-مدنی و هویت آن در شهرسازی و معماری ایران

 

احراز هویت و ویژگی های معماری اسلامی (اصول معماری ایرانی-اسلامی) در معماری معاصر

احمد جامعی، نسترن عرب اسماعیلی

چکیده

سیر تاریخی و تحولات معماری ایران از نظر مفهوم فضا، اصول سازماندهی کالبدی و کیفیت‏های ادراکی و بیان فضایی و معماری را می‏توان به دو گروه اصلی تقسیم نمود؛ معماری گذشته و اسلامی تا حدود نیم قرن پیش و معماری جدید که از اواخر زمان قاجار تاکنون قابل مشاهده است. معماری ایران همانند یک زنجیره سالیان دراز به صورت پیوسته شکل می‏گرفت و این پیوستگی تا دوره صفوی و حتی قاجار نیز ادامه داشت. اما در طول یک قرن گذشته معماری معاصر ما بر اساس شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دچار بحران شده‏است. و تمایز دو معماری مذکور و بیگانگی معماری معاصر از سنت‏ها و ارزش‏های پایدار گذشته علی رغم سیرتکاملی چندین ساله نیزکاملا قابل محسوس و قابل ادراک است. معماری ایران یکی از غنی‏ترین نمونه‏ های معماری بومی با دستاوردهای فرمی و نیارشی قابل ذکر در جهان است که درگذر از دوران تاریخ به یکی از نمونه‏ های موفق معماری مفهومی، معناگرا و عرفانی بدل شده است. قابل ذکر است فضاهای شهرهای ایران هم در طول سالیان متمادی تحت تاثیر آموزه‏ها و الگوهای فکری و هنری اسلام شکل گرفته‏اند که همواره اصول طراحی شهر اسلامی– تاریخی عمدتا به ارزش‏ها و اعتقادات فرهنگی اسلام که ریشه در ماهیت احکام اسلامی داشته است بستگی دارد. هم اکنون برای درک عصر حاضر و شناخت پیش بینی شهرها، بایستی که به گذشته نگریست و چارچوب اصلی فرآیند توسعه آن را کشف و مسائل رادر مسیر تحولشان دنبال کرد؛ از این رو در مقاله حاضرسعی بر این است تا با بازگشت به گذشته و معماری و شهرسازی اسلامی به الگوها ونمادهایی برسیم که از طریق آنها به یک هویت وحدت یافته در معماری معاصر که همواره میراثی برای آیندگان بوده و همچنین نشان دهنده فرهنگ و هویت اسلامی- ایرانی مناسب با زمان پیشرو باشد، دست پیدا نماییم.

 

هویت اسلامی در معماری مسکونی ایران

بتول بیرانوند

چکیده

یکی از مشکلات جوامع امروزی جدا کردن مبانی معنوی از هنر می باشد . در مقوله معماری وشهر سازی نیز این مشکل وجود دارد و متاسفانه این مشکل در کشور ما نیز، رسوخ کرده است .این در حالی است که هنر معماری بایستی به جنبه های مادی و معنوی توجه کند . با اینکه معماری وشهر سازی اسلامی، سرشار از مفاهیم عمیق روحانی است ، اما در حال حاضر فضای کلی معماری کشور ، به دنباله روی از فرهنگ غرب پرداخته است ،و در کمتر ساختمانی شاهد معماری اسلامی هستیم . هدف این مقاله این است که به راه های رفع این مشکلات بپردازد و زیر ساخت های لازم را جهت رسیدن به معماری اصیل ایرانی اسلامی فراهم نماید . به این منظور پس از بررسی منابع فرهنگ اسلامی ، در زمینه معماری مسکونی به بررسی معماری مسکونی در گذشته ، و مقایسه آن با معماری مسکونی امروز می پردازد ، تا به ارائه راه حل جدیدی جهت احیای معماری ایرانی اسلامی منتج شود. نوع تحقیق توصیفی وابزار گردآوری اطلاعات کتابخانه ای می باشد.پرسش طرح شده این است که علت دور افتادن از معماری اسلامی چیست ؟و چطور میتوان آن را احیاء کرد؟نتایج به دست آمده نشان می دهد که مهم ترین دلایل دور افتادن از معماری اسلامی در زمینه مسکن عدم وجود مبانی نظری مبتنی بر فرهنگ اسلامی از یک سو و تاثیر فرهنگ غرب از سویی دیگر است و برای دست یافتن به معماری مسکونی ایرانی – اسلامی باید زیرساخت های لازم جهت رفع این مسائل فراهم شود.

کلید واژه ها:هویت اسلامی ،معماری مسکونی ، معماری ایرانی ، شهر سازی

 

کنکاش ابعاد هویتی دیرینه معماری ایرانی-اسلامی(وجوه پایداری معماری اسلامی و نمود آن در معماری معاصر)

مهرداد یوسف زمانی، پرویز اصلانی

چکیده

معماری ایرانی دوران اسلامی همواره تجلیگاه اعتقادات،اندیشه ها و هویت مسلمانان بوده و سعی بر آن داشته که از طریق آموزه های فرهنگی_رفتاری متناسب با زمان و مکان، آرمان هایی در جهت خلق فضاهای معماری به میدان آورد. در تفکر اسلامی، معمار می تواند با شناخت حقیقت جهان ماده به مراحلی از تکامل دست یابد و با القاء حکمت الهی در وجود خویش،واسطه فیض الهی در کالبد جهان مادی گردد تا بوسیله کالبد شکافی پیشینه معماری ایرانی شناختی از زیبایی شناسی دینی ملموسی بدست آورد. با اتکا به تجربیات ساکنین و محققین، کنکاش حاضر سعی در شناخت آن دسته از مفاهیم و مبانی هویتی دارد، که ریشه در باورهای فرهنگی مردم داشته و نیز از مبانی تفکر اسلامی گرفته شده است. همچنین ضمن توانمندی بهره گیری از آنان در دوران معاصر تجلیات توسعه پایدار را به دنبال داشته باشد. پس ابتدا بوسیله مطالعات کتابخانه ای و میدانی به شناخت مفاهیم پایدار هویتی در اسلام پرداخته شده تا در نهایت آموزه هایی متناسب با هویت اسلامی به منظور ترویج به آیندگان و در جهت خلق معماری پایدار دست یابد.

کلمات کلیدی: هویت دینی، معماری پایدار، زیبایی شناختی اسلامی، معماری ایرانی-اسلامی

 

مفهوم شناسی فضاهای اجتماعی-مدنی و هویت آن در شهرسازی و معماری ایران

لیدا امین آذر

چکیده

فرهنگ، روابط اجتماعي و تاثير آن بر کالبد معماري، قابليت بوجود آوردن مرزهاي معماري را داراست. از طرفی رابطه اجتماعي و فرهنگي در فضا اتفاق مي افتد. بنابراين فضا مجموعه اي از روابط اجتماعي و فرهنگي ميان گروه خاص و مکان خاص را در بر مي گيرد. بر این اساس می توان اظهار نمود که انسانها همواره با ایجاد فضاهای جمعی در شهر، نیاز ذاتی خود به برقراری روابط اجتماعی را برآورده کرده اند. فضای جمعی که فرصتی برای تعامل و تجربه در میان افراد مختلف است، پاسخ به این نیاز انسانی در جوامع شهری محسوب می شود. فضاهاي اجتماعی، از آنجا كه نقش انتقال‌دهنده خاطرات براي نسل‌هاي فعلی و آینده را دارند، در هویت شهر و ارتقا فرهنگی آن موثرند. هدف از پژوهش حاضر بررسی و پرداختن به مفهوم فضای جمعی و هویت و جایگاه آن در جهان شرق و غرب می باشد. در این راستا با ارائه مستندات مرتبط با تحقیق و با استفاده از روش تحقیق تحلیلی و توصیفی، دو مسير اصلي دنبال مي شود: اول، به مفهوم شناسي فضای جمعی و تبیین ویژگی های معماری آن و دوم، تبيين خط سيري که روابط اجتماعی شهری را به ایجاد فضای جمعی معماری پيوند مي زند، پرداخته می شود. مطالعه فضاهایی با این عملکرد، از دوران کهن تا کنون، گویای آن است که همواره فضاهای جمعی همچون دیگر اندام های موثر و کارکردی، در حیات جاری شهر، حضوری موثر دارند. از سوي ديگر نیز رشد شهرهای امروزی در خواستی قوی و جدی برای ایجاد محیط های اجتماعی و فیزیکی منسجم، را ظاهر کرده است.

واژه های کلیدی : فضا، اجتماعی-مدنی، تعامل، معماری، شهرسازی

 


مبلغ قابل پرداخت 6,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۵ فروردین ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 3149

کرج، آزادگان، ابتدای بلوار مطهری، خیابان شهید سبحانی، پلاک48، واحد4

ارائه پایان نامه، پروپوزال، تحقیق و مقاله معماری و شهرسازی

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما