آمار سایت

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 220
  • بازدید دیروز : 432
  • بازدید کل : 1053795

دانلود رایگان مقاله «مولفه های موثر بر شکل‌گیری پردیس بانوان در راستای ارتقاع شخصیت زنان»


دانلود رایگان مقاله «مولفه های موثر بر شکل‌گیری پردیس بانوان در راستای ارتقاع شخصیت زنان»

دانلود رایگان مقاله

«مولفه های موثر بر شکل‌گیری پردیس بانوان در راستای ارتقاع شخصیت زنان»

 

 

مقدمه

در جهان معاصر و در رویکردهای جدید توسعه، به جای توجه به افزایش شاخصهای رشد اقتصادی، به افزایش فرصتهای عمومی و نقش آفرینی گروههای گوناگون اجتماعی توجه می شود. در واقع توسعه پایدار یک اجتماع حاصل مشارکت همه اقشار است و این مشارکت نیز در گروه توجه به نیازها، اقتضائات و مسائل و به طور کلی توجه به توان مندبی آنهاست (رهنورد، فرج الله و حسینی، نسرین، 1387). هدف توانمندسازی کمک به افراد ضعیف است تا تلاش نمایند بر ضعف هایشان غلبه کنند؛ جنبه های مثبت زندگیشان را بهبود ببخشند، مهارت و توانایی هایشان را برای کنترل عاقلانه بر زندگی افزایش داده و آن را در عمل پیاده نماید. شواهد نظری و تجربی موجود در بسیاری از کشورهای در حال توسعه نشان می دهد که زنان سرپرست خانوار و افراد تحت تکلف آنها از گروهای جمعیتی فقیر محسوب شده و در وضعیت معیشتی نامناسب قرار گرفته اند(معیدفر، سعید و نفیسه، حمید، 1386). نتایج بسیاری از پروژهای موردی در همین زمینه گویا آن است که زنان سرپرست خانوار در قالب بخشی از جامعه با مشکلات فرآوانی در مسیر توسعه دست به گریبانند. نتایج پژوهشها نشان داده است که توانمد سازی زنان سرپرست خانوار عملکرد اقتصادی و اجتماعی آنان را بهبود می بخشد. به عبارتی خود اشتغالی زنان سرپرست خانوار به توانمندسازی اقتصادی آنان انجامیده و از وابستگی آنان به مردان و سازمانهای حمایتی کاسته و ار آسیب پذیری آنان می کاهد. توانمندسازی اجتماعی نیز سبب حضور فعال زنان در جامعه شده و به افزایش اقتدار شخصی، بین فردی و سیاسی آنان منتهی میشود(قوا، هادی، 1384). در این مقاله قصد داریم مولفه های موثر بر شکل گیری پردیس بانو را مرد برسی قرار دهیم، و به این نتیجه برسیم که پردیس بانو چه تاثیری بر زندگی زنان سرپرست خانوار دارد.

 

تجاری

مراکز تجاری تفریحی به مفهوم کلی به محلی سر پوشیده و یا رو بازی اطلاق می گردد که تعدادی فروشگاه راشامل گردیده که این فروشگاه ها می توانند از یک یا چند صنف مختلف تشکیل گردیدند. این محل کانون داد و ستد بوده و ارتباط مستقیمی بین عرضه و تقاضا برقرار می نمایند. امروزه مراکز تجاری تفریحی ساختمان های نوینی هستند که به رفع نیاز خریداران وبهبود اقتصادی ،اجتماعی مهندسی مالی حقوقی انسانی فرهنگی گرافیکی و… حائز اهمیت می باشد. توجه همه جانبه به این امور باعث می گردد تا مراکز تجاری پس از ساخت از عملکرد مناسبی برخوردار بوده وبهره بیشتری نصیب استفاده کنندگان از آن ها گردد. زیرا اینگونه مورد استقبال بیشتر خریداران خواهد بود.

آنچه پردیس بانو را از بازارها و مجتمع های تجاری دیگر متمایز می کند فروش محصولات تولید شده در خود مجتمع در این مراکز است. مطالعات جامعه شناسی و روان شناسی بسیاری در کشورها ی توسعه یافته در خصوص رفتار مراجعه کنندگان به مراکز خرید وپاساژها صورت گرفته است. نتیجه این مطالعات بیانگر این موضوع است که بسیاری از مراجعه کنندگان اساسا برای خرید کردن به این گونه مراکز مراجعه نمی کنند و انگیزه ها و اهداف متفاوتی برای استفاده از چنین فضاهایی برای مراجه کنندگان وجود دارد. در پردیس بانو خریدار میتواند روند تولید محصول را ببیند، و این امر او را علاقه مند و راغب به خرید می کند.

مراکز خرید وپاساژها از کارکرد صرف تجاری به مراکز تجاری تفریحی و ایجاد فضاهایی برای اوقات فراغت و تفریح در این گونه مراکز از سالیان گذشته در کشورهای توسعه یافته رواج یافته است درچند سال اخیر نیز در کشور ما رایج شده است. رد این مجموعه خرید می تواند همراه با سرگرمی صورت گیرد.

 

نتیجه گیری

سطح تحصیلات بر مولفه های مشارکت در کارهای گروهی و عضویت در انجمن های گروه ها تاثیر دارد. به طوری کلی میزان سطح تحصیلات پایین یکی از دلایل مهم عدم جذب در بازارهای شغلی است. ارتباط اجتماعی با آموزش دارای قوی ترین نوع رابطه است که در شکل گیری سرمایه اجتماعی مهم می باشد. افزایش حضور در جامعه، میزان اعتماد، کوشش و تلاش در جهت حل مسائل محلی در بین افراد با سطح تحصیلات بالا و دانشگاهی بیشتر است که منجر به افزایش ارتباط اجتماعی فرد میشود. این امر ممکن است ناشی از سازمان هایی مانند مدارس و دانشگاها باشد که افراد جامعه تشویق به ارتباطات اجتماعی و نیز انجمن پذیری بیشتر می نماید که در نهایت منجر به همکاری و هماهنگی آنان می باشد.

با توجه به اهمیت سرمایه اجتماعی و مولفه های آن در زنان سرپرست خانوار، اقدامات لازم جهت ایجاد بستر مناسب و فرهنگ سازی در تغیر افکار عمومی نسبت به حضور زنان سرپرست خانوار در اجتماع و تهیه شغل مناسب با درآمد کافی و ایجاد فرصت هایی جهت ارتقاء سطح تحصیلات برای این قشر آسیب پذیر جامعه زروری به نظر می رسد. مطمئنن ای مجموعه بستر مناسب را برای حضور زنان سرپرست خانوار در زمینه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در جامعه فراهم می سازد. واین امر باعث فرهنگ سازی و تغیر افکار عمومی نسبت به حضور زنان سرپرست خانوار در اجتماع و تهیه شغل مناسب با درآمد کافی و ایجاد فرصت هایی جهت ارتقاء سطح تحصیلات برای این قشر آسیب پذیر جامعه می شود.

 

  انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 1343

برچسب های مهم

کرج، آزادگان، ابتدای بلوار مطهری، خیابان شهید سبحانی، پلاک48، واحد4

ارائه پایان نامه، پروپوزال، تحقیق و مقاله معماری و شهرسازی

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما