آمار سایت

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 187
  • بازدید دیروز : 1071
  • بازدید کل : 1044579

مقاله بررسی مشکلات اجرایی احداث بیمارستان و مراکز درمانی سطح کشور- بخش یکم


مقاله بررسی مشکلات اجرایی احداث بیمارستان و مراکز درمانی سطح کشور- بخش یکم

بررسی مشکلات اجرایی احداث بیمارستان و مراکز درمانی سطح کشور

 بخش یکم

نویسنده: امید اکاتی

 

 

 

چكيده

ازاهداف مهم واساسی اجرای یک پروژه بیمارستانی، ایمنی کافی آن دربرابر عوامل محیطی وکاهش آسیب پذیری نیروی انسانی، ساختمان ها، تاسیسات و تجهیزات می باشد که این هدف جز در بررسی نوع سازه ، نوع مصالح وروش اجرای آن امکان پذیر نمی باشد. انواع ساخت وساز درکشور به سه نوع سنتی، رایج و نوین میباشد. نوع سازه ها ومصالح درپروژه های عمرانی دارای تنوع زیادی می باشد ولی با توجه به وجود مشکلات اجرا در پروژه های عمرانی کشوراز چند سیستم متداول سازه ای ومصالح بومی بیشتر نمی توان استفاده نمود. در این مقاله ما برآن شدیم تا مشکلات اجرایی ساخت و ساز در پروژه های بیمارستانی کشور می باشد را بررسی وپیشنهادات در جهت بهبود روش های اجرایی آن را ارایه دهیم.

 

واژه‌هاي كليدي: ساخت و ساز، روش های اجرا، پروژه های بیمارستانی ، مشکلات اجرایی

 

1- مقدمه

باتوجه به روند روزافزون پیشرفت پروژه های عمرانی طرح های سازه ای مختلف،مصالح نوینی دراجرای طرح های عمرانی بکارگرفته می شودکه می توان با توجه به اقلیم منطقه ، نوع کاربری ومیزان اعتبار پروژه ،نوع سازه ومصالح مصرفی را انتخاب نمود.

انواع ساخت وساز درایران:

1- 1 ساخت و ساز سنتی:

ساخت و سازی که در گذشته انجام می گرفته و هم اکنون تنها در بعضی روستاها در حال انجام می باشد.در مقابل حوادث طبیعی نظیر زلزله بسیار آسیب پذیر می باشد مانند خانه های خشتی یا سقف طاق ضربی

 

 1-2 ساخت و ساز رایج:

این نوع ساخت و ساز در حال حاضر بیشترین کاربرد را در کشور دارد و دارای معایب ومزایایی نیز میباشد، مانند اسکلت فلزی و بتنی معمولی یا سقف تیرچه بلوک

 

1-3ساخت و ساز نوین:

ساخت و سازی است که صنعتی میباشد یعنی ساخت، در کارخانه و نصب، در محل پروژه انجام می گیرد مانند لارج پنل، LSF و ساخت و ساز خشک (Dry wall ) که در کشور های پیشرفته عمدتا از این روش ها استفاده می شود زیرا مزایای زیادی دارد که یک به یک به آن اشاره می شود.

1-3-1 اعمال کنترل کیفیت:

با استفاده از ناظرین و متخصصین هر حرفه می توان مراحل ساخت سازه را در کارخانه کنترل نمود و آزمایشات لازم را بر روی آن انجام داد که سطح کیفی کار را بسیار بالا می برد.

1-3-2 زمان ساخت:

پس از شروع عملیات اجرایی یک پروژه عظیم استفاده از ظرفیت چند کارخانه باعث میشود مدت زمان هر پروژه به طور چشمگیری کاهش یابد به عنوان مثال ساختن یک ساختمان اسکلت بتن در ساخت و ساز رایج حدود 6 ماه به طول می انجامد ولی در سیستم نوین این مدت به کمتر از 1 ماه کاهش می یابد.

1-3-3 کاهش پرت مصالح:

ساخت قطعات در کارخانه باعث کاهش پرت مصالح می شود زیرا کلیه برشکاری ها در کارخانه پس از چند بار اندازه گیری انجام می گیرد تا کاهش خطای انسانی داشته باشیم .

1-3-4 ایمنی بالاتر:

بیشتر قطعات ساخته شده در کار خانه توسط ماشین آلات مخصوص طراحی، ساخته و مونتاژ می گردند به همین دلیل ایمنی کار بالا رفته و کاهش آسیب پذیری نیروی کار را شاهد خواهیم بود.

در کشور ایران با توجه به وسعت وپراکندگی جمعیت، نبود نیروی کار متخصص و وضعیت خاص مناطق مرزی (همجواری با کشورپاکستان وافغانستان و عراق) روند پیشرفت پروژه های عمرانی را دچار اختلال نموده واستفاده از مصالح نوین را محدود وکیفیت اجرا راپایین آورده است که ما کلیه موانع در جهت بهبود پرونده های عمرانی را بررسی و در ادامه پیشنهادات لازم را در این زمینه اعلام می داریم.

  انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۴               تعداد بازدید : 2786

کرج، آزادگان، ابتدای بلوار مطهری، خیابان شهید سبحانی، پلاک48، واحد4

ارائه پایان نامه، پروپوزال، تحقیق و مقاله معماری و شهرسازی

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما