آمار سایت

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 104
  • بازدید دیروز : 193
  • بازدید کل : 1051073

ساخت خانه نانویی توسط محققان مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن


ساخت خانه نانویی توسط محققان مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن

پژوهشگران مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن موفق به ساخت خانه نانویی شده اند که تمامی مصالح آن داخلی است و در دومین دوره جشنواره فناوری نانو ارائه شده است.

از نمونه های فناوری نانو که در این خانه به کار رفته، می توان به بلوک های بتنی سبک شده، شیشه های دوجداره Low-E ، نانو رنگ های عایق حرارت ، نانو فیلترهای مقاوم در مقابل نفوذ باکتری ها و ویروس ها، کاشی های آنتی باکتریال و نانو پوشش های عایق در مقابل نفوذ آب اشاره کرد.

تمامی این مصالح به همت شرکت های داخلی از جمله شرکت های بتن سازی الوند، بسپار نانوبن، کیمیاویرا، شیشه کاوه فلوت، کاشی سینا و هوارسان صنعت مهر در زمینه تامین مصالح در احداث خانه نانویی تهیه شده است.

ساخت این خانه دو روز در بخش عملیات ساخت و 8 روز در بخش هماهنگی برای ساخت زمان برد.
با توجه به این که فناوری نانو یک رویکرد چند رشته ای است، تاثیرات آن بر تمام بخش های یک ساختمان از جمله دوام، مقاومت و زیبایی غیرقابل انکار است و این امر استفاده روزافزون از این فناوری در صنعت ساختمان را توجیه می کند.
کاربرد فناوری نانو در صنعت ساختمان در کشور در حال حاضر توانایی رقابت با کشورهای پیشرفته را ندارد، ولی با همت و پشتکار می توان ظرفیت لازم برای این رقابت را با کمک مسئولین ذیربط در کشور ایجاد کرد.

مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن در جهت پیشبرد اهداف تعیین شده، با ساخت خانه نانویی، پتانسیل به کارگیری مصالح نانویی در صنعت ساختمان را از یک سو و فعالیت هایی که تاکنون در کشور در این زمینه صورت گرفته است را از سویی دیگر به معرض نمایش گذاشته است.
با توجه به پیشرفت روزافزون فناوری نانو ، استفاده از این دانش در تمامی سطوح صنعت روز به روز بیشتر می شود، صنایعی که در سطح دنیا توجه ویژه ای به فناوری نانو دارد، صنعت ساختمان است که با بهره گیری از این فناوری، به ساخت و تولید مصالح و ساختمان های مقاوم تر و بهینه تر می پردازد.

مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن موسسه ای است که از سال 1387 فعالیت های خود را در بکارگیری فناوری نانو در صنعت ساختمان، با امضای تفاهم نامه همکاری با ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری آغاز کرد.
این مرکز تاکنون فعالیت های زیادی در زمینه بکارگیری فناوری نانو در صنعت ساختمان انجام داده که از آن جمله می توان به تحقیق در زمینه بکارگیری TiO2 در سطوح خود تمیز شونده، نانو پوشش ها، کاربردهای نانو سیلیس، نانو لوله های کربنی، نانو ذرات رس، نانو ذرات هماتیت و ... اشاره کرد که اغلب این تحقیقات به تولید محصولاتی مرغوب منجر شده است.
اقدامات این مرکز در زمینه ارتقا و به ثمر رساندن طرح های ارائه شده در زمینه کاربرد فناوری نانو در صنعت ساختمان، در دو قالب صورت می گیرد، در نوع اول موضوعاتی را مرکز به صورت عمومی اعلام می کند و گروه ها و موسسات مختلف، طرح های خود را در این زمینه عرضه می کنند که در صورت پذیرش به وسیله مرکز حمایت می شوند ، این حمایت به صورت های سرمایه گذاری و در اختیار قرار دادن منابع و امکانات است.
در حالت دیگر طرح های جالبی که افراد و موسسات مختلف ارائه می کنند، پس از بررسی در صورت تایید، حمایت می شوند، از این موارد می توان به یک پروژه دکترای از دانشگاه علم و صنعت اشاره کرد که هم اکنون در جریان است.
اقدام دیگر این مرکز، رایزنی هایی است که با شرکت های فعال در کاربرد فناوری نانو در صنعت ساختمان صورت می دهد و در بسیاری موارد منجر به عقد قراردادهای همکاری شده است.

  انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۴               تعداد بازدید : 2585

کرج، آزادگان، ابتدای بلوار مطهری، خیابان شهید سبحانی، پلاک48، واحد4

ارائه پایان نامه، پروپوزال، تحقیق و مقاله معماری و شهرسازی

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما